ZARZĄDZENIE NR 5
Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku
z dnia 10.01.2016 r.
w sprawie wprowadzenia Polityki zarządzania ryzykiem
w Gminnym Ośrodkiem Kultury w Cisku
Działając na podstawie art. 68 ust.1, art. 68 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) oraz w oparciu o Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2009 r. Nr 15, poz. 84) i Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. MF z 2012 r., poz. 56),
zarządza się co następuje:
§1.
Przyjmuje się do stosowania Politykę zarządzania ryzykiem w Gminnym Ośrodku Kultury w Cisku, w brzmieniu określonym, w Załączniku do niniejszego zarządzenia.
§2.
Traci moc obowiązującą Zarządzenie Nr 11/2012 Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku z dn. 02 stycznia 2012 r. w sprawie organizacji zarządzania ryzykiem w Gminnym Ośrodku Kultury w Cisku
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIK NR 1 do Zarządzenia Nr5/2016.
Dyrektora Gminnego Ośrodka
Kultury w Cisku z dnia 10.01.2016.r.
w sprawie wprowadzenia Polityki zarządzania ryzykiem
w Gminnym Ośrodku Kultury w Cisku
POLITYKA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
W GMINNYM OŚRODKU KULTURY W CISKU
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Ilekroć w niniejszej Polityce jest mowa o:
1) „GOK, Instytucji”- należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Kultury w Cisku;
2) „Dyrektorze”- należy przez to rozumieć Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku;
3) „pracowniku”- należy przez to rozumieć pracownika Gminnego Ośrodka Kultury
w Cisku;
4) „kadrze kierowniczej”- należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w poszczególnych komórkach organizacyjnych GOK jak i samodzielne stanowiska pracy;
1) „ryzyku”- należy przez to rozumieć możliwość zaistnienia zdarzenia, które będzie miało wpływ na realizację założonych celów. Ryzyko mierzone jest siłą skutku oddziaływania oraz prawdopodobieństwem jego wystąpienia;
2) „zarządzaniu ryzykiem”- należy przez to rozumieć skoordynowane działania, podejmowane zarówno przez Dyrektora jak i pracowników GOK, które poprzez identyfikację i analizę ryzyka oraz określanie adekwatnych reakcji na ryzyko zwiększają prawdopodobieństwo osiągnięcia celów i realizacji zadań;
3) „mechanizmach kontrolnych” – należy przez to rozumieć metody, polityki, standardy, procedury, fizyczne środki oraz działania itp. stosowane w celu zahamowania lub zmniejszenia negatywnych skutków ryzyka, minimalizacji prawdopodobieństwa jego wystąpienia;
4) „właścicielu ryzyka” – należy przez to rozumieć osobę odpowiedzialną za dane ryzyko, która jest rozliczana przez przełożonych ze skuteczności zarządzania tym ryzykiem;
5) „prawdopodobieństwie wystąpienia ryzyka” – należy przez to rozumieć szacowane prawdopodobieństwo lub możliwość wystąpienia zdarzenia lub działania, które wpłynie na zdolność Instytucji do realizacji swoich celów;
6) „skutku ryzyka” – należy przez to rozumieć oddziaływanie ryzyka na zdolność do realizacji celów;
7) „poziom istotności ryzyka” – należy przez to rozumieć wynik będący iloczynem oszacowanego skutku wystąpienia ryzyka i prawdopodobieństwa jego wystąpienia;
8) „akceptowalnym poziomie ryzyka” – należy przez to rozumieć poziom ryzyka możliwy do zaaprobowania przez właściciela ryzyka.
9) „rejestrze ryzyk”- należy przez to rozumieć dokument odzwierciedlający przeprowadzoną identyfikację i analizę ryzyk, a także przyjętą reakcję na ryzyko.
§ 2.
1) wsparcie dla realizacji celów Instytucji poprzez identyfikację ryzyk mogących wpłynąć negatywnie na realizację celów i odpowiednią reakcję na zidentyfikowane ryzyka oraz identyfikacje możliwości rozwoju i poprawy uzyskiwanych wyników;
2) położenie większego nacisku kadry kierowniczej/ pracowników na sprawy faktycznie istotne;
3) skrócenie czasu reakcji kadry kierowniczej/ pracowników na sprawy kryzysowe;
4) szybsze i skuteczniejsze reagowanie na zagrożenia;
5) ograniczenie ilości negatywnych zdarzeń mających wpływ na organizację;
6) skoncentrowanie działań na poprawne wykonywanie właściwych zadań;
7) zwiększenie prawdopodobieństwa wdrożenia planowanych zmian;
8) racjonalniejsze wykorzystanie zasobów;
9) świadome podejmowanie ryzyka i decyzji;
10) zwiększenie zaufania społeczeństwa do działania Instytucji.
§ 3.
Polityka zarządzania ryzykiem obejmuje:
1) odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem;
2) sposób identyfikowania ryzyka;
3) sposób przeprowadzania analizy ryzyka;
4) sposób reagowania na zidentyfikowane ryzyko;
5) sposób oceny procesu zarządzania ryzykiem;
6) zasady dokonywania przeglądu i raportowania wyników analizy ryzyka.
Celem zarządzania ryzykiem jest zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia wyznaczonych celów i zadań, poprzez ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz zabezpieczanie się przed jego skutkami.
Następuje to poprzez:
1) wyznaczenie celów i zadań GOK;
2) identyfikację ryzyka;
3) analizę zidentyfikowanego ryzyka;
a) prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka,
b) konsekwencje określonych zdarzeń.
4) punktową ocenę ryzyka- określenie akceptowalnego poziomu ryzyka;
5) określenie reakcji na ryzyko;
6) monitorowanie realizacji celów i zadań oraz poziomu występującego ryzyka
Niezbędnymi warunkami wdrożenia polityki zarządzania ryzykiem są:
1) określenie jasnych, spójnych i zgodnych z misją Instytucji celów i zadań;
2) ustalenie mierzalnych wskaźników realizacji wyznaczonych celów i zadań;
3) określenie poziomu ryzyka akceptowalnego dla wyznaczonych celów i zadań;
4) prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji celów i zadań;
5) prowadzenie analizy poprawności i stosowania mechanizmów kontroli zarządczej.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
§ 7.
IDENTYFIKACJA RYZYKA
1) Ustaleniu listy celów/ zadań do realizacji w GOK na dany rok;
2) Określeniu ryzyk dla każdego celu określonego dla GOK, przy ewentualnym wykorzystaniu Arkusza identyfikacji i oceny ryzyka będącego Załącznikiem Nr 1 do niniejszej Polityki;
3) Określenie przyczyn i skutków zidentyfikowanego ryzyka;
4) Określenie występujących oraz koniecznych do wprowadzenia mechanizmów kontrolnych w GOK w celu zminimalizowania zidentyfikowanego ryzyka;
5) Określenie punktowej oceny zidentyfikowanego ryzyka;
6) Monitoring określonych celów i poziomu zidentyfikowanego ryzyka.
1) Kwestionariusz identyfikacji ryzyka- uzgodniona lista pytań umożliwiających zidentyfikowanie obszarów ryzyka. Powinien być przesłany do jak największej liczby osób, które mogą pomóc nam w identyfikacji ryzyka dla danego celu. Przykładowy kwestionariusz identyfikacji ryzyka stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszej Polityki (nie jest to katalog zamknięty);
2) Burza mózgów- metoda identyfikacji ryzyka, której rolą jest jasne i powszechne zrozumienie ryzyka, przed jakim stoi Instytucji podczas realizacji przyjętych celów i tym samym, określenie zakresu, w jakim można poprawić zarządzanie ryzykiem. Aby metoda ta była skuteczna należy:
a) Zaplanować spotkanie i zaprosić na nie osoby biorąc pod uwagę przede wszystkim ich: wiedzę, doświadczenie, miejsce w strukturze GOK,
b) Przekazać każdemu uczestnikowi spotkania Kwestionariusz identyfikacji ryzyka
(Załącznik Nr 1 do niniejszej Polityki),
c) Wskazać czas niezbędny na wykonanie zadania do omówienia ryzyka, jego przyczyn
i skutków,
d) Wskazać osobę do prowadzenia dyskusji, która będzie potrafiła zachęcić innych uczestników do udziału w rozmowie,
e) Zapewnić środki zachęcające do rozpoczęcia, kontrolowania, pobudzania, utrzymania dyskusji,
f) Pozwolić aby każdy uczestnik mógł zadawać pytania/wyrażać swoje zdania co pozwoli
na wyciągniecie racjonalnych wniosków z przeprowadzonej Burzy Mózgów,
g) Zapisać wnioski i przekazać do analizy uczestnikom dyskusji, co umożliwi wyjaśnienie lub poszerzenie tematu ryzyka.
1) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka ekonomicznego i finansowego,
2) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka nadużyć,
3) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka organizacyjnego i zarządzania,
4) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka politycznego i społecznego,
5) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka prawnego,
6) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka środowiskowego i działania sił wyższych,
7) czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka technicznego i związanego z infrastrukturą.
ANALIZA ZIDENTYFIKOWANEGO RYZYKA
1. Każde zidentyfikowane ryzyko podlega analizie mającej na celu oszacowanie:
1) ryzyka nieodłącznego – występującego bez jakichkolwiek mechanizmów kontrolnych (ogółu metod, działań, systemów), które ograniczają to ryzyko, poprzez określenie:
a) prawdopodobieństwa jego wystąpienia (P) – ocena punktowa w skali od 1 do 5,
b) wpływu (skutku, straty), jaki będzie miało ewentualne wystąpienie tego zdarzenia (W) – ocena punktowa od 1 do 5.
2) ryzyka rezydualnego – występującego po wprowadzeniu mechanizmów kontrolnych, poprzez określenie:
a) prawdopodobieństwa jego wystąpienia (P) – ocena punktowa w skali od 1 do 5,
b) wpływu (skutku, straty), jaki będzie miało ewentualne wystąpienie tego zdarzenia (W) – ocena punktowa od 1 do 5.
R = P x S
gdzie:
R – poziom istotności ryzyka
P – Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia
S – Skala oddziaływania w przypadku wystąpienia zdarzenia (Skutek)
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka |
Ilość punktów |
Opis |
Wysokie |
3 |
Istnieją uzasadnione powody by sądzić, że zdarzenie objęte ryzykiem zdarzy się wielokrotnie w ciągu roku. |
Średnie |
2 |
Istnieją uzasadnione powody by sądzić, że zdarzenie objęte ryzykiem zdarzy się sporadycznie w ciągu roku. |
Niskie |
1 |
Istnieją uzasadnione powody by sądzić, że zdarzenie objęte ryzykiem zdarzy się raz w ciągu roku lub nie wystąpi wcale. |
Skutek wystąpienia ryzyka* |
Ilość punktów |
Opis
|
wysoki |
3 |
Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje uszczerbek mający krytyczny lub bardzo duży wpływ na realizację kluczowych zadań albo osiąganie założonych celów – poważny uszczerbek w zakresie jakości wykonywanych zadań, poważna strata finansowa lub na reputacji Instytucji. Przywrócenie stanu poprzedniego będzie procesem trudnym i długotrwałym |
średni |
2 |
Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje znaczną stratę posiadanych zasobów, ma negatywny wpływ na efektywność działania, jakość wykonywanych zadań, reputację Instytucji. Z wystąpieniem zdarzenia objętego ryzykiem może się wiązać niewielka strata finansowa oraz trudny proces przywracania stanu poprzedniego. |
mały |
1 |
Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje nieznaczną stratę finansową, zakłócenie lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Nie wpływa na reputację Instytucji. Skutki zdarzenia można łatwo usunąć. |
Prawdopodobieństwo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wysokie
|
3 |
6 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Średnie
|
2 |
4 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niskie
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niski |
średni |
wysoki |
Skutek |
Ryzyko poważne: |
Ryzyko o wysokim wpływie oraz wysokim lub średnim prawdopodobieństwie. Ryzyko o średnim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie. |
Ryzyko umiarkowane: |
Ryzyko o wysokim wpływie i niskim prawdopodobieństwie. Ryzyko o średnim wpływie oraz o średnim lub niskim prawdopodobieństwie. Ryzyko o niskim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie. |
Ryzyko nieznaczne: |
Ryzyko o niskim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie. |
§ 9.
ZASADY OKREŚLANIA WŁAŚCIWEJ REAKCJI NA RYZYKO
1) akceptacja – tolerowanie ryzyka, w przypadku, gdy istnieją określone trudności w przeciwdziałaniu, ryzykom, a także gdy koszty podjętych działań mogą przekroczyć przewidywane korzyści;
2) unikanie – wycofanie się, zawieszenie działań rodzących zbyt duże ryzyko;
3) zabezpieczenie – przeciwdziałanie, działania pozwalające na ograniczenie ryzyka do akceptowalnego poziomu, np. dzięki wzmocnieniu mechanizmów kontroli wewnętrznej (poprzez procedury, wytyczne, zasady, nadzór, itd.) wbudowanych w realizowane procesy;
4) transfer – przeniesienie ryzyka na inną instytucję, np. poprzez ubezpieczenie;
5) dywersyfikacja – rozproszenie ryzyka;
6) redukcja – działania pozwalające na ograniczenie ryzyka do akceptowalnego poziomu, np. dzięki wzmocnieniu mechanizmów kontroli wewnętrznej (poprzez procedury, wytyczne, zasady, nadzór, itd. wbudowanych w realizowane procesy.
§ 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Procedura zarządzania ryzykiem obowiązuje od podpisania.
Załączniki do Polityki Zarządzania ryzykiem:
..............................................
( podpis Dyrektora)
ZŁĄCZNIK NR 1 do
Polityki zarządzania ryzykiem w Gminnym
Ośrodku Kultury w Cisku
Arkusz identyfikacji i oceny ryzyka,
ustalenia jego skutków oraz funkcjonujących mechanizmów kontrolnych
Funkcja |
|
||
Zadanie i cel |
|
||
Właściciel ryzyka |
|
||
PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA RYZYKA
|
|||
1. |
Ryzyko ekonomiczne i finansowe (REF) |
||
1.1. |
|
błędna ocena celowości wydatków |
|
1.2. |
|
brak środków finansowych, plan finansowy nieadekwatny do potrzeb |
|
1.3. |
|
niewystarczająca liczba etatów |
|
1.4. |
|
niewywiązanie się z umowy przez oferenta |
|
1.5. |
|
niskie (nieadekwatne do obciążenia pracą) wynagrodzenia pracowników |
|
2. |
Ryzyko nadużyć (RNA) |
||
2.1. |
|
brak zaangażowania pracownika |
|
2.2. |
|
chęć osiągnięcia korzyści przez pracownika |
|
2.3. |
|
korzystanie z nielegalnego oprogramowania |
|
2.4. |
|
kradzież dokumentu / mienia |
|
2.5. |
|
mobbing |
|
2.6. |
|
nepotyzm |
|
2.7. |
|
nie obiektywizm pracownika / przełożonego |
|
2.8. |
|
nierzetelność pracownika / przełożonego |
|
2.9. |
|
sfałszowanie dokumentu |
|
2.10. |
|
sugestie osób trzecich, naciski |
|
2.11 |
|
udostępnianie haseł dostępu |
|
2.12. |
|
ukrywanie naruszeń obowiązków służbowych i przestępstw pracowniczych |
|
2.13. |
|
unikanie odpowiedzialności przez pracownika |
|
2.14. |
|
zagubienie dokumentu / mienia |
|
2.15. |
|
zniszczenie dokumentu / mienia |
|
3. |
Ryzyko organizacyjne i zarządzania (ROZ) |
||
3.1. |
|
błędne / niejasne procedury wewnętrzne |
|
3.2. |
|
brak informacji |
|
3.3. |
|
brak motywacji do pracy |
|
3.4. |
|
brak nadzoru |
|
3.5. |
|
brak określenia zakresu obowiązków |
|
3.6. |
|
brak określenia zakresu odpowiedzialności |
|
3.7. |
|
brak reakcji na potrzeby / zdarzenia |
|
3.8. |
|
brak samokontroli pracowników |
|
3.9. |
|
brak szkoleń |
|
3.10. |
|
brak wewnętrznych procedur postępowania |
|
3.11. |
|
brak zastępstwa |
|
3.12. |
|
duże obciążenie pracą |
|
3.13. |
|
nieadekwatne zakresy kompetencji |
|
3.14. |
|
niewłaściwa tematyka szkoleń |
|
3.15. |
|
niewłaściwe definiowanie potrzeb |
|
3.16. |
|
niewłaściwie wykonywany nadzór |
|
3.18. |
|
niewystarczająca wiedza pracownika |
|
3.19. |
|
niewystarczające umiejętności, predyspozycje pracownika |
|
3.20. |
|
wysoka rotacja pracowników |
|
3.21. |
|
zbyt szeroki zakres obowiązków |
|
3.22. |
|
zbyt szeroki zakres odpowiedzialności |
|
4. |
Ryzyko polityczne i społeczne (RPS) |
||
4.1. |
|
brak współpracy ze strony organów ustawowo zobowiązanych |
|
4.2. |
|
brak zainteresowania ofertą Urzędu |
|
4.3. |
|
negatywny odbiór Urzędu |
|
4.4. |
|
niekontrolowany w czasie napływ dokumentów wymagających przetworzenia |
|
4.5. |
|
nie spełnianie wymagań przez oferentów |
|
4.6. |
|
utrudnianie postępowania przez podatników / zobowiązanych |
|
5. |
Ryzyko prawne (RPR) |
||
5.1. |
|
brak regulacji prawnych |
|
5.2. |
|
częsta zmiana przepisów |
|
5.3. |
|
nadmiar regulacji prawnych |
|
5.4. |
|
niejednolite orzecznictwo |
|
5.5. |
|
niespójność przepisów |
|
5.6. |
|
ograniczenia czasowe wynikające z przepisów |
|
6. |
Ryzyko środowiskowe i działania sił wyższych (RSD) |
||
6.1. |
|
absencja pracownika spowodowana chorobą |
|
6.2. |
|
atak terrorystyczny |
|
6.3. |
|
kradzież, włamanie |
|
6.4. |
|
pożar |
|
6.5. |
|
wypadek przy pracy |
|
6.6. |
|
zalanie wodą |
|
7. |
Ryzyko techniczne i związane z infrastrukturą (RTI) |
||
7.1. |
|
awaria systemu informatycznego |
|
7.2. |
|
błędy w oprogramowaniu informatycznym |
|
7.3. |
|
brak aktualnego oprogramowania |
|
7.4. |
|
brak łączności |
|
7.5. |
|
brak odpowiedniego sprzętu lub narzędzi pracy |
|
7.6. |
|
brak zabezpieczeń dostępu |
|
7.7. |
|
brak zasilania elektrycznego |
|
7.8. |
|
nieodpowiednie wyposażenie techniczne obiektu |
|
7.9. |
|
oprogramowanie niedostosowane do potrzeb |
|
7.10. |
|
wirusy komputerowe |
|
ZAŁĄCZNIK NR 2 do
Procedury zarządzania ryzykiem w Gminnym
Ośrodku Kultury w Cisku
REJESTR RYZYKA DLA CELÓW
WYKAZANYCH W PLANIE DZIAŁALNOŚCI GMINNEGO OŚRODKA KULTURY W CISKU
NA ROK …………..
Lp. |
Cel/ Zadanie |
Zidentyfikowane Ryzyko |
Właściciel ryzyka |
Ocena ryzyka przed podjęciem działań profilaktycznych |
Działania profilaktyczne mające na celu wyeliminowanie lub zmniejszenie ryzyka |
Ocena ryzyka po podjęciu działań profilaktycznych |
||||
|
Prawdopodobieństwo** |
Skutek** |
Istotność ryzyka (kol.5 x kol.6) |
Prawdopodobieństwo** |
Skutek** |
Istotność ryzyka (kol.9 x kol.10) |
||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miejscowość, dnia ...................... ..........................................................
(Podpis Dyrektora)
* Kierownik odpowiedniego szczebla, samodzielne stanowisko itp. Osoba, której powierzono realizację celu i ma wpływ na zarządzanie ryzykiem na odpowiednim poziomie.
** Wg skali 3- stopniowej zawartej w Polityce zarządzania ryzykiem.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 GMINNY OŚRODEK KULTURY w Cisku