N R 01/15
DYREKTORA GMINNEGO OŚRODKA KULTURY W CISKU z dn.01.01.2015
W sprawie:
instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt
Na podstawie art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1 i ust. 2, art. 12, art. 13 i art. 36 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. 2011, Nr 123, poz. 698 z późn. zm.) i § 3 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania
z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. 2002, Nr 167, poz. 1375)
w porozumieniu z Dyrektorem Archiwum Państwowego w Opolu zarządza się, co następuje:
§ l.
1. Zarządzenie określa:
1) instrukcję kancelaryjną,
2) sposób klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt,
3) instrukcję w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt, zwaną dalej "instrukcją archiwalną" dla Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku, zwanego dalej GOK.
2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o dyrektorze, należy przez to rozumieć Dyrektora GOK.
§ 2.
Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:
l) akta sprawy - dokumentację, w szczególności tekstową, fotograficzną, rysunkową,
dźwiękową, filmową, multimedialną, zawierającą informacje potrzebne przy rozpatrywaniu
danej sprawy oraz odzwierciedlającą przebieg jej załatwiania i rozstrzygania;
2) archiwista - pracownika podmiotu odpowiedzialnego za składnicę akt, realizującego zadania
składnicy akt;
3) kierownik komórki organizacyjnej - osobę kierującą komórką organizacyjną;
4) komórka organizacyjna - wydzieloną organizacyjnie część podmiotu, w tym samodzielne
stanowisko pracy;
5) odwzorowanie cyfrowe - dokument elektroniczny będący kopią elektroniczną dowolnej treści
zapisanej w postaci innej niż elektroniczna, umożliwiający zapoznanie się z tą treścią i jej
zrozumienie, bez konieczności bezpośredniego dostępu do pierwowzoru;
6) pismo - wyrażoną tekstem informację, stanowiącą odrębną całość znaczeniową, niezależnie
od sposobu jej utrwalenia;
7) prowadzący sprawę - osobę załatwiającą merytorycznie daną sprawę, realizującą w tym
zakresie przewidziane czynności kancelaryjne, w szczególności rejestrowanie sprawy,
przygotowywanie projektów pism w sprawie, dbanie o terminowość załatwienia sprawy
i kompletowanie akt sprawy;
8) przesyłka - dokumentację otrzymaną lub wysyłaną przez podmiot, w każdy możliwy sposób,
w tym dokumenty elektroniczne przesyłane za pośrednictwem elektronicznej skrzynki
podawczej, określonej w art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005, Nr 64, poz. 565, z późn. zm.);
9) skład informatycznych nośników danych - uporządkowany zbiór informatycznych
nośników danych zawierających dokumentację w postaci elektronicznej;
10) sprawa - zdarzenie lub stan rzeczy, w tym z zakresu postępowania administracyjnego,
wymagające rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych lub przyjęcia do wiadomości;
11) system tradycyjny - system wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania
przebiegu załatwiania spraw, gromadzenia i tworzenia dokumentacji w postaci
nieelektronicznej, z możliwością korzystania z narzędzi informatycznych do wspomagania
procesu obiegu dokumentacji w tej postaci;
12) teczka aktowa - materiał biurowy używany w systemie tradycyjnym do przechowywania
dokumentacji w postaci nieelektronicznej.
§ 3.
Instrukcja kancelaryjna, określająca szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w podmiocie, stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 4.
1. Dokumentacja powstająca w podmiocie i do niego napływająca jest klasyfikowana
i kwalifikowana na podstawie jednolitego rzeczowego wykazu akt, zwanego dalej "wykazem
akt", przez oznaczanie, rejestrację i łączenie dokumentacji w akta spraw albo jej grupowanie
jako dokumentacji nietworzącej akt spraw.
2. Wykaz akt dla podmiotu, stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia;
3. Jeżeli w działalności podmiotu pojawią się nowe zadania, klasy w wykazie akt odpowiadające
tym zadaniom wprowadza się przed pojawieniem się dokumentacji związanej z realizacją tych
zadań w porozumieniu z Dyrektorem Archiwum Państwowego w Opolu.
4. Konstrukcja wykazu akt opiera się na:
1) jednolitości klasyfikowania dokumentacji w oparciu o kryteria rzeczowe;
2) systemie klasyfikacji dziesiętnej;
3) ustaleniu kwalifikacji archiwalnej dla klas na końcowym etapie podziału w wykazie akt.
5. Jednolitość klasyfikacji dokumentacji, o której mowa w ust. 4 pkt 1, polega na jej
niezależności od struktury organizacyjnej i od podziału kompetencji wewnątrz podmiotu.
6. Oparcie budowy wykazu akt na systemie klasyfikacji dziesiętnej, o której mowa w ust. 4 pkt 2,
polega na dokonaniu podziału wszystkich zagadnień, którymi zajmuje się podmiot, a tym
samym całości wytwarzanej i gromadzonej w związku z tym dokumentacji, na maksymalnie
dziesięć klas pierwszego rzędu, zwanych dalej "klasami głównymi". W ramach każdej klasy
głównej dokonuje się podziału na klasy drugiego rzędu (minimum - dwie, maksimum -
dziesięć). Dalszy podział klas na klasy kolejnych rzędów jest dokonywany analogicznie, aż do
stworzenia klasy końcowej, czyli klasy oznaczonej kategorią archiwalną, dla której prowadzi
się spis spraw lub w ramach której grupuje się dokumentację bez wymogu rejestracji w ramach
spraw.
7. Ustalenie dla klas końcowych kwalifikacji archiwalnej polega na przyporządkowaniu tym
klasom oznaczeń kategorii archiwalnej, wynikających odpowiednio z przepisów wydanych na
podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym
i archiwach, zwanej dalej "ustawą".
8. Każda klasa otrzymuje symbol klasyfikacyjny stanowiący kombinację cyfr:
1) dla klas pierwszego rzędu to symbole jednocyfrowe od "0" do "9";
2) dla klas drugiego rzędu to symbole dwucyfrowe od "00" do "99";
3) dla klas trzeciego rzędu to symbole trzycyfrowe od "000" do "999";
4) dla klas czwartego rzędu to symbole czterocyfrowe od "0000" do "9999".
9. Na opis klasy w wykazie akt składają się:
1) symbol klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 8;
2) hasło klasyfikacyjne, czyli sformułowanie nazwy zagadnienia;
3) w przypadku klas końcowych - kategoria archiwalna, o której mowa w ust. 7.
10. Na opis klasy może składać się uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego przez wyjaśnienia
i szczegółowy komentarz na temat rodzaju dokumentacji, sposobu jej prowadzenia
lub nietypowych metod liczenia okresów przechowywania.
§ 5.
Instrukcja archiwalna, określająca organizację, zadania i zakres działania składnicy akt oraz szczegółowe zasady i tryb postępowania z dokumentacją stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 6.
1. Dokumentację spraw niezakończonych powstałą i zgromadzoną w podmiocie przed dniem
wejścia w życie zarządzenia załatwia się bez zmiany dotychczasowego znaku sprawy aż do
zakończenia sprawy.
2. W przypadku gdy kategoria archiwalna określona dla dokumentacji powstałej i zgromadzonej
przed dniem wejścia w życie zarządzenia różni się od kategorii archiwalnej określonej
w wykazie akt, stosuje się kategorię archiwalną o wartości wyższej.
3. Dokumentacja, która przed dniem wejścia w życie zarządzenia nie została w podmiocie
zakwalifikowana do odpowiednich kategorii archiwalnych, jest kwalifikowana na podstawie
wykazu akt stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. Środki ewidencyjne dokumentacji sporządzone w składnicy akt przed dniem wejścia w życie
zarządzenia zachowują ważność.
§ 7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 01.01.2015r.
Józef Zorembik
Dyrektor GOK
Zał. nr 1 do zarządzania nr 01/15 Dyrektora
Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku
z dn. 01.01.2015
§ 1. 1. Instrukcja kancelaryjna określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w podmiocie oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej:
1) niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych oraz
2) począwszy od wpływu lub powstania dokumentacji wewnątrz podmiotu do momentu jej
uznania za część dokumentacji w składnicy akt.
2. Czynności kancelaryjne w podmiocie są wykonywane w systemie tradycyjnym.
§ 2. 1. Nadzór ogólny nad prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych w podmiocie
należy do dyrektora.
2. Bieżący nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych,
w szczególności w zakresie doboru klas z wykazu akt do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia akt spraw prowadzi pracownik komórki prowadzący kancelarię podmiotu
§ 3. W podmiocie obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny, oparty na wykazie akt.
§ 4. Dokumentacja nadsyłana i składana w podmiocie oraz w nim powstająca dzieli się ze względu na sposób jej rejestrowania i przechowywania na:
1) tworzącą akta spraw;
2) nietworzącą akt spraw.
§ 5. 1. Dokumentacja tworząca akta spraw to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
2. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.
3. Znak sprawy zawiera następujące elementy:
1) oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;
4) cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
4. Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 3,
i oddziela kropką w następujący sposób: ABC.123.77.2012, gdzie:
1) ABC to oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) 123 to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) 77 to liczba określająca siedemdziesiątą siódmą sprawę rozpoczętą w 2012 r. w komórce organizacyjnej oznaczonej ABC, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123;
4) 2012 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
5. Oznaczenie komórki organizacyjnej, stanowiące element znaku sprawy, może być przyporządkowane w jednym roku kalendarzowym tylko do jednej komórki organizacyjnej, niezależnie od zmian organizacyjnych w podmiocie.
6. Jeżeli zachodzi potrzeba wydzielenia określonych spraw z danej klasy w wykazie akt
w osobne zbiory, to dla danego numeru sprawy, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, który jest podstawą wydzielenia grupy spraw, zakłada się oddzielny spis spraw. W takim przypadku znak sprawy konstruuje się następująco:
1) oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) kolejny numer sprawy, pod którym dokonano wydzielenia grupy spraw;
4) kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw założonego do numeru sprawy, która jest podstawą wydzielenia;
5) cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
7. Poszczególne elementy znaku sprawy, o którym mowa w ust. 6, oddziela się kropką w następujący sposób: ABC.123.78.2.2012, gdzie:
1) ABC to oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) 123 to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) 78 to liczba określająca siedemdziesiątą ósmą sprawę będącą podstawą wydzielenia grupy spraw w 2012 r. w komórce organizacyjnej oznaczonej ABC, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123;
4) 2 to liczba określająca drugą sprawę w ramach grupy spraw oznaczonej liczbą siedemdziesiąt osiem;
5) 2012 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
§ 6. 1. Dokumentacja nietworząca akt spraw to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1) zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2) niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3) publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4) dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5) listy obecności;
6) karty urlopowe;
7) środki ewidencyjne składnicy akt;
8) dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane w systemie udostępniającym automatycznie dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
9) rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów biurowych, zbiorów bibliotecznych.
§ 7. Określenia użyte w instrukcji oznaczają:
1) akceptacja - wyrażenie zgody przez osobę uprawnioną dla sposobu załatwienia sprawy lub aprobatę treści pisma;
2) dekretacja - adnotację umieszczaną na piśmie lub do niego dołączaną, zawierającą wskazanie osoby lub komórki organizacyjnej, wyznaczonej do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycje co do terminu i sposobu załatwienia sprawy;
3) komórka merytoryczna - komórkę organizacyjną zakładającą sprawę, odpowiedzialną za jej prowadzenie oraz załatwienie;
4) naturalny dokument elektroniczny - dokument będący od początku swojego istnienia zbiorem zapisanym w postaci elektronicznej, możliwym do odczytania wyłącznie za pośrednictwem odpowiednich urządzeń elektronicznych, nieposiadający pierwowzoru w postaci nieelektronicznej;
5) pieczęć wpływu - odcisk pieczęci lub nadruk umieszczany na przesyłkach wpływających na nośniku papierowym, zawierający co najmniej nazwę podmiotu, datę wpływu, a także miejsce na umieszczanie numeru z rejestru przesyłek wpływających i ewentualnie informację o liczbie załączników;
6) punkt kancelaryjny - stanowisko pracy pracownika, który jest uprawniony do przyjmowania lub wysyłania przesyłek;
7) rejestr - narzędzie służące do rejestrowania pojedynczych przesyłek lub pism określonego typu lub rodzaju, który jest prowadzony w postaci elektronicznej lub papierowej;
8) rejestr przesyłek wpływających - rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek otrzymywanych przez podmiot;
9) rejestr przesyłek wychodzących - rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek wysyłanych (wydawanych) przez podmiot;
10) rejestr pism wewnętrznych - rejestr pism powstających na użytek wewnętrzny;
11) spis spraw - formularz w postaci papierowej albo spis elektroniczny do rejestrowania spraw w obrębie klasy z wykazu akt w roku kalendarzowym w danej komórce merytorycznej. 12) ESP - elektroniczna skrzynka podawcza, o której mowa w art. 3 pkt 17 ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 8. Opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji wynikające ze współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi komórki inne niż merytoryczne włączają bezpośrednio do akt sprawy komórki merytorycznej, nie tworząc akt oznaczonych odrębnym znakiem sprawy.
§ 9. 1. Komórka merytoryczna, współpracująca przy załatwianiu sprawy z innymi komórkami organizacyjnymi, informuje te komórki o znaku prowadzonej przez siebie sprawy.
2. Opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji wynikające ze współpracy między komórkami organizacyjnymi komórki inne niż merytoryczne przekazują do akt sprawy komórki merytorycznej, używając znaku sprawy nadanego przez komórkę merytoryczną.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dopuszcza się odrębne zakładanie spraw w komórce innej niż merytoryczna.
4. Jeżeli dokumentacja, o której mowa w ust. 2, została oznaczona znakiem sprawy w komórce organizacyjnej innej niż merytoryczna, to należy zakwalifikować ją do dokumentacji kategorii archiwalnej Bc.
§ 10. 1. Czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, w szczególności:
1) spisy spraw odkłada się do właściwych teczek aktowych;
2) dekretacji i akceptacji dokonuje się na przesyłkach w postaci papierowej;
3) całość dokumentacji gromadzi się i przechowuje w teczkach aktowych.
2. Dopuszcza się wykorzystanie narzędzi informatycznych w celu:
1) prowadzenia rejestrów przesyłek wpływających i wychodzących oraz spisów spraw;
2) prowadzenia innych, niż określone w pkt 1, rejestrów i ewidencji;
3) udostępniania i rozpowszechniania pism wewnątrz podmiotu;
4) przesyłania przesyłek;
3. Dopuszczenie, o którym mowa w ust. 2, jest możliwe pod warunkiem zapewnienia ochrony przed utratą rejestrów, ewidencji oraz spisów spraw, przez codzienne wykonywanie kopii zabezpieczających na informatycznym nośniku danych, innym niż ten, na którym zapisywane są bieżące dane.
§ 11. 1. Punkt kancelaryjny rejestruje przesyłki wpływające.
2. Punkt kancelaryjny wydaje na żądanie składającego przesyłkę potwierdzenie jej otrzymania.
3. Rejestrowanie przesyłek wpływających polega na umieszczeniu w dowolnej kolejności
w rejestrze prowadzonym na nośniku papierowym lub w postaci elektronicznej:
1) liczby porządkowej;
2) daty wpływu przesyłki do podmiotu;
3) tytułu, czyli zwięzłego odniesienia się do treści przesyłki;
4) nazwy podmiotu, od którego pochodzi przesyłka, z określeniem, czy jest to instytucja, czy osoba fizyczna;
5) daty widniejącej na przesyłce;
6) znaku występującego na przesyłce;
7) wskazania, komu przydzielono przesyłkę; w szczególności mogą to być osoba, komórka organizacyjna lub, w przypadku określonym w § 14, dostawca usług pocztowych lub właściwy adresat;
8) liczby załączników, jeżeli zostały dołączone do przesyłki;
9) dodatkowych informacji, jeżeli są potrzebne.
4. Rejestr przesyłek wpływających prowadzony w postaci elektronicznej umożliwia:
1) sortowanie listy przesyłek według informacji określonych w ust. 3;
2) wydrukowanie listy przesyłek zawierającej wszystkie lub wybrane informacje, określone
w ust. 3, oraz, na każdej stronie, datę wykonania wydruku;
3) zapisanie całości lub części rejestru w formacie danych umożliwiającym późniejsze wyodrębnienie informacji określonych w ust. 3.
§ 12. 1. W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach punkt kancelaryjny sprawdza prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.
2. W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, sporządza się w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opakowaniu oraz na potwierdzeniu odbioru.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
4. O odbiorze uszkodzonej lub naruszonej przesyłki powiadamia się niezwłocznie dyrektora.
§ 13. 1. Przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny rejestruje na podstawie:
1) danych zawartych w treści pisma - w przypadku gdy istnieje możliwość otwarcia koperty
i zapoznania się z treścią pisma;
2) danych na kopercie, w której są zamknięte pisma - w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty.
2. Po zarejestrowaniu przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny umieszcza
i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie pisma lub, w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty, na kopercie.
3. Przesyłki wpływające bez nazwy podmiotu, zaadresowane imiennie nie są otwierane przez punkt kancelaryjny.
4. Jeżeli pracownik otrzymał przesyłkę w zamkniętej kopercie i stwierdził, że dotyczy ona spraw służbowych, jest obowiązany przekazać ją do punktu kancelaryjnego w celu uzupełnienia danych w rejestrze przesyłek wpływających.
§ 14. Przesyłki mylnie doręczone zwraca się bezzwłocznie dostawcy usługi pocztowej lub przesyła bezpośrednio do właściwego adresata.
§ 15. 1. Przyjmując przesyłki przekazane pocztą elektroniczną, dokonuje się ich wstępnej selekcji mającej na celu oddzielenie spamu, wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie i wiadomości stanowiących korespondencję prywatną. Dopuszcza się dokonywanie wstępnego usuwania spamu i wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie za pomocą oprogramowania wykonującego te funkcje automatycznie.
2. Po dokonaniu selekcji, o której mowa w ust. 1, przesyłki otrzymane pocztą elektroniczną dzieli się na:
1) mające istotne znaczenie dla odzwierciedlenia przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw,
2) mające robocze znaczenie dla spraw załatwianych i rozstrzyganych,
3) pozostałe, nieodzwierciedlające działalności podmiotu oraz przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw.
3. Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 drukuje się, rejestruje, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku.
4. Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 drukuje się i włącza bez rejestracji i dekretacji bezpośrednio do akt sprawy, przy czym nanosi się na nie znak sprawy.
5. Przesyłek, o których mowa w ust. 2 pkt 3 nie rejestruje się i nie włącza do akt sprawy.
§ 16. 1. Przesyłki przekazane na ESP dzieli się na:
1) przeznaczone do automatycznego rejestrowania w systemie teleinformatycznym specjalnie przeznaczonym do obsługi danego rodzaju przesyłek;
2) pozostałe, nieprzeznaczone do automatycznego rejestrowania.
2. Przesyłek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie rejestruje się, jeżeli system teleinformatyczny, w którym są one przetwarzane, umożliwia wyszukiwanie i sortowanie co najmniej według daty wpływu i według podmiotu, od którego przesyłka pochodzi.
3. Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się, drukuje wraz z urzędowym poświadczeniem odbioru, zwanym dalej UPO, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku.
§ 17. 1. Przesyłki przekazane na informatycznym nośniku danych dzieli się na:
1) przekazane bezpośrednio na informatycznym nośniku danych;
2) stanowiące załącznik do pisma przekazanego na nośniku papierowym.
2. Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rejestruje się, drukuje, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku.
3. Pisma w postaci papierowej, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się zgodnie z § 13, odnotowując w rejestrze przesyłek wpływających informację o załączniku zapisanym na informatycznym nośniku danych.
§ 18. 1. Jeżeli nie jest możliwe lub zasadne wydrukowanie pełnej treści przesyłki w postaci elektronicznej lub załącznika do niej, ze względu na typ dokumentu elektronicznego (na przykład nagranie dźwiękowe, nagranie wideo, oprogramowanie, baza danych) lub objętość dokumentu elektronicznego (na przykład dokument zawierający dużą liczbę stron albo wymagający wydrukowania w rozmiarze nieobsługiwanym przez posiadane przez podmiot urządzenia), należy:
1) wydrukować tylko część przesyłki (na przykład pierwszą stronę pisma lub pismo bez załączników), a jeżeli jest to także niemożliwe, sporządzić i wydrukować notatkę o przyjętej przesyłce, nanieść i wypełnić pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku;
2) informatyczny nośnik danych z zapisaną przesyłką dołączyć do wydruku, o którym mowa w pkt 1, do momentu zakończenia sprawy, po czym przekazać go do składu informatycznych nośników danych.
2. Informację o załączniku zapisanym na informatycznym nośniku danych odnotowuje się
w rejestrze przesyłek wpływających.
3. Jeżeli przesyłka w postaci elektronicznej lub załącznik do niej zawiera podpis elektroniczny identyfikujący jego posiadacza w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, na wydruku opatrzonym pieczęcią wpływu nanosi się informację o ważności podpisu elektronicznego i integralności podpisanego dokumentu oraz dacie tej weryfikacji (na przykład "podpis elektroniczny zweryfikowany w dniu .... [data]; wynik weryfikacji: ważny/nieważny/brak możliwości weryfikacji”), a także czytelny podpis sporządzającego wydruk.
4. Na wydruk UPO nanosi się tylko czytelny podpis sporządzającego wydruk oraz datę wykonania wydruku.
§ 19. Po wykonaniu czynności związanych z przyjęciem i zarejestrowaniem przesyłek punkt kancelaryjny po zadekretowaniu przez Dyrektora dokonuje ich rozdziału do właściwych komórek organizacyjnych lub osób zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym podmiotu.
§ 20. Dekretacja przesyłek polega na odręcznym umieszczeniu odpowiednich informacji bezpośrednio na przesyłce, wraz z podpisem dekretującego.
§ 21. 1. Przesyłki mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez Dyrektora.
2. Przesyłki zadekretowane do załatwienia przez komórkę organizacyjną mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez wskazaną dekretacją osobę lub kierownika komórki.
3. W przypadku błędnej dekretacji jej zmiany dokonuje dekretujący.
§ 22. 1. Jeżeli przesyłka dotyczy sprawy wchodzącej w zakres zadań różnych komórek organizacyjnych lub prowadzących sprawy, w dekretacji wskazuje się komórkę organizacyjną lub prowadzącego sprawę, do którego należy ostateczne załatwienie sprawy. Wyznaczona komórka organizacyjna lub prowadzący sprawę stanowi wtedy komórkę merytoryczną.
2. Jeżeli przesyłka dotyczy kilku spraw, wskazuje się komórki merytoryczne właściwe do załatwienia poszczególnych spraw.
§ 23. 1. Prowadzący sprawę sprawdza, czy przekazana bezpośrednio lub w drodze dekretacji przesyłka:
1) dotyczy sprawy już wszczętej i wówczas dołącza przesyłkę do akt sprawy, nanosząc na nią znak sprawy;
2) rozpoczyna nową sprawę i wówczas traktuje przesyłkę jako podstawę założenia sprawy, wpisując odpowiednie dane do spisu spraw oraz nanosząc na nią znak sprawy.
2. Znak sprawy nanosi się w górnej części pisma na jego pierwszej stronie.
§ 24. 1. Spis spraw prowadzony w systemie tradycyjnym zawiera następujące dane:
1) odnoszące się do całego spisu:
a) oznaczenie roku, w którym zostały założone sprawy znajdujące się w spisie,
b) oznaczenie komórki organizacyjnej,
c) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
d) hasło klasyfikacyjne z wykazu akt;
2) odnoszące się do każdej sprawy w spisie:
a) liczbę porządkową,
b) tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy,
c) nazwę podmiotu, od którego sprawa wpłynęła, jeżeli nie jest to sprawa własna,
d) znak pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
e) datę pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
f) datę wszczęcia sprawy,
g) datę ostatecznego załatwienia sprawy,
h) uwagi zawierające oznaczenie prowadzącego sprawę oraz ewentualnie informacje dotyczące sposobu załatwienia sprawy.
2. Spis spraw oraz odpowiadającą temu spisowi teczkę aktową do przechowywania w niej spraw ostatecznie załatwionych zakłada się dla klasy końcowej w wykazie akt.
3. Na każdy rok kalendarzowy zakłada się nowe spisy spraw i nowe teczki, przy czym dopuszcza się w sytuacji znikomej liczby spraw założonych w ciągu roku dla danej klasy końcowej w wykazie akt prowadzenie teczek aktowych ze spisami spraw przez okres dłuższy niż jeden rok. W takim przypadku zakłada się dla każdego roku odrębny spis spraw.
4. Dopuszcza się zakładanie teczek aktowych dla podmiotu lub przedmiotu sprawy, w których grupuje się wiele akt spraw, o różnych numerach spraw, ale zarejestrowanych w jednym spisie spraw teczki aktowej. W takim przypadku w teczkach założonych dla podmiotu lub przedmiotu sprawy nie prowadzi się dodatkowych spisów spraw.
5. W przypadkach określonych odrębnymi przepisami zakłada się teczki zbiorcze, do których odkłada się akta spraw zarejestrowanych w kilku różnych spisach spraw (na przykład akta osobowe).
6. Dopuszcza się zakładanie teczek aktowych dla akt jednej sprawy.
§ 25. 1. Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę kończy sprawę, to znaczy nie jest wymagane w sprawie kolejne pismo lub sprawa została załatwiona ustnie i wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowadzący sprawę, po włączeniu pisma do akt sprawy, wpisuje do spisu spraw datę ostatecznego załatwienia sprawy.
2. Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę nie kończy sprawy, prowadzący sprawę załatwiają w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism.
3. Przy sporządzaniu pism należy wykorzystywać wzory i formularze przewidziane odrębnymi przepisami.
§ 26. 1. Sprawę niezakończoną ostatecznie w ciągu roku załatwia się w latach kolejnych bez zmiany dotychczasowego jej znaku. Elementy znaku sprawy pozostają niezmienne.
2. Zmiana znaku sprawy z równoczesnym ponownym założeniem nowej sprawy może nastąpić dopiero wtedy, gdy sprawa ostatecznie zakończona zaczyna się od nowa lub w przypadku, gdy w wyniku reorganizacji, akta spraw niezakończonych przejmuje nowa komórka organizacyjna.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 2, sprawę wpisuje się w nowym spisie spraw, zaznaczając ten fakt w dotychczasowym spisie spraw w formie wzmianki: "przeniesiono do znaku sprawy ........ ", i przenosi się akta sprawy do nowej teczki aktowej, nie dokonując zmian w znaku sprawy przyporządkowanym wcześniej aktom sprawy.
§ 27. Jeżeli sprawa została załatwiona ustnie, a nie wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowadzący sprawę:
l) sporządza notatkę opisującą sposób załatwienia sprawy;
2) umieszcza przesyłkę wraz z notatką w aktach sprawy;
3) wpisuje do spisu spraw datę ostatecznego załatwienia sprawy.
§ 28. W trakcie załatwiania sprawy dołącza się do akt sprawy w szczególności:
1) przesyłki zarejestrowane w rejestrach przesyłek wpływających i wychodzących;
2) notatki służbowe z rozmów przeprowadzonych z interesantami lub z czynności dokonanych poza siedzibą podmiotu, jeżeli nie jest dla nich przewidziana forma protokołu;
3) pisma przesłane za pomocą telefaksu;
4) wydruki treści naturalnych dokumentów elektronicznych, o których mowa w § 15, § 16 i § 17;
5) projekty pism odrzucone w toku akceptacji przez kierowników komórek organizacyjnych lub dyrektora podmiotu oraz uwagi i adnotacje tych kierowników odnoszące się do projektów pism, o których mowa w § 29 ust. 7, jeżeli mają znaczenie w załatwianej sprawie.
§ 29. 1. Akceptacja może być jednostopniowa lub wielostopniowa.
2. Akceptacja wielostopniowa polega na wstępnym zaakceptowaniu pisma przez kolejne nieupoważnione do podpisania pisma osoby, aż do ostatecznego zaakceptowania pisma przez osobę upoważnioną do jego podpisania.
3. Przekazanie projektów pism do akceptacji może nastąpić:
1) w postaci papierowej albo
2) w postaci elektronicznej.
4. Wybór trybu przekazania projektów pism do akceptacji określa w zależności od stopnia akceptacji główny księgowy lub dyrektor.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, na drugim egzemplarzu projektu pisma prowadzący sprawę umieszcza swój odręczny podpis (skrót podpisu).
6. Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji nie wymaga poprawek, akceptujący podpisuje pismo w dwóch egzemplarzach (jeden przeznaczony do wysyłki, a drugi do włączenia do akt sprawy), chyba że jest wymagana większa liczba egzemplarzy.
7. Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji wymaga poprawek, akceptujący udziela prowadzącemu sprawę wskazówek dotyczących niezbędnych poprawek:
1) nanosząc odpowiednie adnotacje i poprawki bezpośrednio na projekcie pisma;
2) ustnie.
8. W przypadku gdy projekt pisma jest przedstawiony do akceptacji w postaci elektronicznej, akceptujący lub inna osoba na jego polecenie może dokonać bezpośrednio niezbędnych poprawek i sporządzić dwa egzemplarze pisma, o których mowa w ust. 6.
§ 30. 1. Projekty pism przeznaczone do wysyłki za pomocą środków komunikacji elektronicznej przedstawia się do podpisu wyłącznie w postaci elektronicznej.
2. W przypadku pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej podpisujący:
1) podpisuje elektronicznie pismo w postaci elektronicznej;
2) podpisuje odręcznie wydrukowaną treść pisma w postaci elektronicznej (egzemplarz przeznaczony do włączenia do akt sprawy).
§ 31. 1. Pisma na nośniku papierowym są wysyłane przez punkt kancelaryjny.
2. Pisma przeznaczone do wysyłki w postaci elektronicznej mogą być wysyłane automatycznie, po ich podpisaniu podpisem elektronicznym.
3. Na egzemplarzu pisma przeznaczonym do włączenia do akt sprawy zamieszcza się informację co do sposobu wysyłki (na przykład list polecony, list priorytetowy, doręczenie elektroniczne) oraz potwierdzenie dokonania wysłania przesyłki lub jej osobistego doręczenia.
4. Prowadzący sprawę włącza do akt sprawy podpisany egzemplarz pisma wychodzącego przeznaczony do włączenia do akt sprawy.
§ 32. 1. Prowadzi się rejestr przesyłek wychodzących na nośniku papierowym lub w postaci elektronicznej, zawierający w szczególności następujące informacje:
1) liczbę porządkową;
2) datę przekazania wysyłki do adresatów lub operatorowi pocztowemu;
3) nazwę podmiotu, do którego wysyłano przesyłkę; w przypadku przesyłek kierowanych do wielu podmiotów dopuszcza się nadanie nazwy zbiorowej charakteryzującej łącznie adresatów (na przykład urzędy gmin, szkoły);
4) znak sprawy wysyłanego pisma;
5) sposób przekazania przesyłki (na przykład list zwykły, polecony, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, faks, poczta elektroniczna).
2. Rejestr przesyłek wychodzących prowadzony w postaci elektronicznej umożliwia:
1) sortowanie listy przesyłek wychodzących według informacji, o których mowa w ust. 1;
2) wydrukowanie listy przesyłek wychodzących zawierającej wszystkie lub wybrane informacje, o których mowa w ust. 1, oraz, na każdej stronie, datę wykonania wydruku;
3) zapisanie całości lub części rejestru w formacie danych umożliwiającym późniejsze wyodrębnienie informacji, o których mowa w ust. 1.
§ 33. 1. Każda teczka aktowa zawierająca dokumentację spraw zakończonych powinna być opisana.
2. Opis umieszczony na okładce teczki aktowej składa się z następujących elementów:
1) pełnej nazwy podmiotu oraz pełnej nazwy komórki organizacyjnej - na środku u góry;
2) części znaku sprawy, to jest oznaczenia komórki organizacyjnej i symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt, a w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 6, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw - po lewej stronie pod nazwą komórki organizacyjnej;
3) kategorii archiwalnej, w przypadku kategorii B - również okresu przechowywania dokumentacji - po prawej stronie pod nazwą komórki organizacyjnej;
4) tytułu teczki złożonego z pełnego hasła klasyfikacyjnego z wykazu akt i informacji
o rodzaju dokumentacji występującej w teczce - na środku,
5) numeru tomu, jeżeli akta spraw przyporządkowane do tego samego symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt w danym roku obejmują kilka teczek – po tytule teczki lub pod tytułem;
6) roku założenia teczki aktowej oraz roku najwcześniejszego pisma w teczce, jeżeli nie jest tożsamy z rokiem założenia teczki aktowej (wówczas rok ten podaje się w nawiasie przed rokiem założenia teczki aktowej), uzupełnionego - po zakończeniu wszystkich spraw założonych w danej teczce - rokiem najpóźniejszego pisma w teczce - pod tytułem teczki.;
3. W przypadku teczek aktowych, o których mowa w § 24:
1) ust. 4 - tytuł teczki uzupełnia się o nazwę podmiotu lub przedmiotu wydzielonych spraw,
a także wszystkie kolejne numery spraw, do których przyporządkowane zostały akta umieszczone w teczce;
2) ust. 5 - tytuł teczki uzupełnia się o informacje identyfikujące teczkę zbiorczą (na przykład imię i nazwisko pracownika w przypadku akt osobowych);
3) ust. 6 - zamiast części znaku sprawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zamieszcza się pełny znak sprawy i tytuł teczki uzupełnia się o tytuł sprawy.
§ 34. 1. Teczki aktowe przechowuje się w komórkach organizacyjnych przez dwa lata, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku zakończenia spraw, których akta znajdują się w teczce. Po upływie tego okresu teczki aktowe przekazuje się do składnicy akt, w trybie
i na warunkach określonych w instrukcji archiwalnej.
2. Dokumentację spraw zakończonych niezbędną do bieżącej pracy można pozostawić
w komórce organizacyjnej wyłącznie na zasadzie jej wypożyczenia ze składnicy akt.
3. Wewnątrz teczki aktowej akta spraw zakończonych powinny być ułożone w kolejności spisu spraw, począwszy od numeru l na górze teczki, a w obrębie spraw - chronologicznie.
4. W przypadku wyjęcia akt sprawy z teczki aktowej należy w ich miejsce włożyć kartę zastępczą. Powinna ona zawierać: znak sprawy, jej przedmiot, nazwę komórki organizacyjnej lub nazwisko pracownika wypożyczającego akta, lub nazwę i adres jednostki organizacyjnej, do której akta sprawy wysłano, oraz termin zwrotu.
Dopuszcza się wykonanie kopii wyjmowanych akt sprawy.
§ 35. 1. W przypadku gdy jest wszczynane postępowanie zmierzające do ustania działalności podmiotu lub do jego reorganizacji, prowadzącej do powstania nowego podmiotu, dyrektor podmiotu zawiadamia o tym fakcie dyrektora właściwego archiwum państwowego udzielając przy tym informacji o sposobie zabezpieczenia i miejscu przechowywania akt osobowych i płacowych oraz pozostałej dokumentacji.
2. W przypadku przejęcia części lub całości zadań zreorganizowanej komórki organizacyjnej przez inną komórkę kierownik komórki zreorganizowanej lub jej samodzielny pracownik przekazuje protokolarnie kierownikowi komórki przejmującej zadania lub samodzielnemu pracownikowi dokumentację spraw niezakończonych. Protokół otrzymuje do wiadomości archiwista.
3. Komórka organizacyjna, która przejęła dokumentację spraw niezakończonych, dokonuje ich ponownego zarejestrowania, zgodnie z odpowiednio § 26 ust. 3.
4. Pozostała dokumentacja jest przekazywana niezwłocznie do składnicy akt, w trybie i na warunkach, o których mowa w instrukcji archiwalnej.
Zał. nr 2 do zarządzania nr 01/15 Dyrektora
Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku z dn. 01.01.2015
Jednolity, rzeczowy wykaz akt dla Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku
Symbole klasyfikacyjne |
Hasło klasyfikacyjne |
Oznaczenie kategorii |
Uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego |
|||
I |
II |
III |
IV |
|
W komórce macierzystej |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
0 |
ZARZĄDZANIE |
|||||
00 |
Gremia kolegialne |
|||||
000 |
Własne komisje i zespoły (stałe i doraźne) |
B25 |
||||
001 |
Udział w obcych gremiach kolegialnych |
B25 |
w tym w posiedzeniach organów jednostek nadrzędnych lub nadzorujących |
|||
002 |
Narady (zebrania) pracowników |
B25 |
||||
01 |
|
Organizacja |
||||
010 |
Organizacja organów i jednostek nadrzędnych oraz współdziałających |
B10 |
m.in. statuty, regulaminy, schematy organizacyjne jednostek nadrzędnych |
|||
011 |
Organizacja własnej jednostki |
B25 |
dot. m.in. aktów założycielskich, statutów, regulaminów organizacyjnych, zmian organizacyjnych, tworzenia i likwidacji, łączenia, rejestracji i odpisów z rejestrów nadanie numeru NIP, REGON, itp. Oraz wszelkiej korespondencji w ww. sprawach |
|||
012 |
Pełnomocnictwa, upoważnienia, wzory podpisów i podpisy elektroniczne |
B10 |
w tym ich rejestry, bankowe karty wzoru podpisu |
|||
013 |
Ochrona i udostępnianie informacji ustawowo chronionych oraz informacji publicznej |
|||||
0130 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu ochrony i udostępniania informacji ustawowo chronionych oraz informacji publicznej |
B25 |
||||
0131 |
Ochrona informacji niejawnych |
B10 |
||||
0132 |
Ochrona danych osobowych |
B10 |
||||
0133 |
Udostępnianie informacji |
B10 |
||||
014 |
Obsługa kancelaryjna |
|||||
0140 |
Przepisy kancelaryjne i archiwalne oraz wyjaśnienia i poradnictwo |
B25 |
||||
0141 |
Środki do rejestrowania i kontroli obiegu dokumentacji |
B5 |
korespondencji, książka pocztowa, rejestry przesyłek, itp. |
|||
0142 |
Opracowanie oraz wdrażanie wzorów formularzy oraz ich wykazy |
B25 |
||||
0143 |
Ewidencja druków szkolnych (ścisłego zarachowania) |
B10 |
przy czym zamówienia i realizacja zamówień przy klasie 230 |
|||
0144 |
Ewidencja pieczęci i pieczątek oraz ich wzory odciskowe |
B25 |
przy czym zamówienia i realizacja zamówień przy klasie 230 |
|||
0145 |
Prenumerata czasopism i innych publikacji |
B5 |
nie prowadzona przez bibliotekę placówki, zob. klasa 512 |
|||
0146 |
Przekazywanie dokumentacji w związku ze zmianami organizacyjnymi i kompetencyjnymi |
B25 |
||||
015 |
Składnica akt |
Przy czym przepisy kancelaryjne i archiwalne kwalifikowane są przy klasie 0140 |
||||
|
|
|
0150 |
Ewidencja dokumentacji przechowywanej w składnicy akt |
B25 |
Spisy zdawczo-odbiorcze, wykaz spisów zdawczo-odbiorczych przy czym sposób prowadzenia ewidencji uregulowano w instrukcji o organizacji i zakresie działania składnicy akt |
0151 |
Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego |
B25 |
||||
0152 |
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej |
B25 |
W tym korespondencja, wniosek, protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej, spisy akt do wybrakowania, zgoda na zniszczenie akt, protokoły zniszczeń |
|||
0153 |
Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji w składnicy akt |
B5 |
W tym zezwolenia, Karty lub księgi (rejestry) udostępniania i wypożyczania akt |
|||
0154 |
Profilaktyka i konserwacja dokumentacji w składnicy akt |
B10 |
W tym wydawanie zaświadczeń, odpisów, uwierzytelnionych kserokopii |
|||
0155 |
Skontrum dokumentacji w składnicy akt |
B25 |
W tym zagubienie i utrata akt, postępowanie wyjaśniające |
|||
|
02 |
|
|
Zbiory aktów normatywnych, legislacja i obsługa prawna |
|
|
|
|
020 |
Zbiór aktów normatywnych władz i organów nadrzędnych i innych |
B10 |
okres przechowywania liczy się od daty utraty mocy prawnej aktu |
|
|
|
021 |
Zbiór aktów normatywnych własnej jednostki |
B25 |
komplet podpisanych zarządzeń, poleceń służbowych, komunikatów, instrukcji, pism okólnych oraz ich rejestry. Każdy rodzaj aktów normatywnych można grupować oddzielnie na każdy rok kalendarzowy. Założenie i prowadzenie sprawy w związku z przygotowywaniem danego aktu następuje we właściwych klasach wykazu akt odpowiadających merytorycznie zakresowi danego aktu. |
|
|
|
022 |
Zbiór umów |
B10 |
jeżeli jest potrzeba jego prowadzenia; komplet podpisanych umów wraz z ich rejestrami. Materiały źródłowe wraz z jednym egzemplarzem umowy przechowuje się i rejestruje w odpowiedniej klasie zgodnie z wykazem akt w komórce organizacyjnej, która umowę przygotowała |
|
|
023 |
Udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych |
B25 |
w tym opiniowanie projektów uchwał czy zarządzeń organów nadrzędnych |
||
024 |
Opinie prawne na potrzeby własnej jednostki |
B10 |
opiniowanie projektów aktów prawnych i projektów umów zawieranych przez własną jednostkę. Drugie egzemplarze odkłada się do akt sprawy, której dotyczą |
|||
025 |
Sprawy sądowe i sprawy w postępowaniu administracyjnym |
B10 |
okres przechowywania liczy się od daty wykonania prawomocnego orzeczenia lub umorzenia sprawy |
|||
03 |
Strategie, programy, planowanie, sprawozdawczość i analizy |
z wyjątkiem tych dotyczących zagadnień ujętych w klasie 3 i 4 |
||||
030 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące sposobu opracowania strategii, programów, planów, sprawozdań i analiz |
B25 |
||||
031 |
Strategie, programy, plany i sprawozdania z innych podmiotów |
B5 |
przesyłane do wiadomości lub wykorzystania |
|||
032 |
Strategie, programy, plany i sprawozdania własnej jednostki |
B25 |
jeżeli te dokumenty mają charakter cząstkowy i mieszczą się co do zakresu i rodzaju danych w danych zawartych w dokumentach o większym zakresie czasowym, to można akta spraw w zakresie opracowania tych dokumentów o charakterze cząstkowym zakwalifikować do kategorii B5 |
|||
033 |
Sprawozdawczość statystyczna |
B25 |
jeżeli sprawozdania cząstkowe w danym roku są zgodne co do zakresu i rodzaju danych ze sprawozdaniami o większym zakresie czasowym, to można akta spraw w zakresie sprawozdawczości cząstkowej zakwalifikować do kategorii B5 |
|||
034 |
Analizy tematyczne lub przekrojowe, ankietyzacja |
B25 |
własne oraz sporządzane jako odpowiedzi na ankiety |
|||
035 |
Informacje o charakterze analitycznym i sprawozdawczym dla innych podmiotów |
B25 |
inne niż w klasie 034; np. dla organu nadrzędnego, wojewody, itp. |
|||
04 |
Informatyzacja |
|||||
040 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu informatyzacji |
B25 |
w tym Polityka Bezpieczeństwa Informatycznego |
|||
041 |
Projektowanie, homologacje, wdrażanie i eksploatacja oprogramowania i systemów teleinformatycznych |
B10 |
w tym sprawy bezpieczeństwa systemów; przy czym akta spraw dotyczących wszelkiego rodzaju instrukcji kwalifikowane są do kategorii B25 i mogą być wyodrębnione do osobnej teczki |
|||
042 |
Licencje na oprogramowanie i systemy teleinformatyczne |
B10 |
||||
043 |
Ustalanie uprawnień dostępu do danych i systemów |
B10 |
okres przechowywania liczy się od daty utraty uprawnień dostępu |
|||
044 |
Projektowanie i eksploatacja stron internetowych |
B10 |
||||
05 |
Skargi, wnioski, petycje, postulaty, inicjatywy i interpelacje |
|||||
050 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące skarg, wniosków, petycji, postulatów, inicjatyw i interpelacji |
B25 |
||||
051 |
Skargi i wnioski załatwiane bezpośrednio |
B25 |
W tym ich rejestr |
|||
052 |
Skargi i wnioski przekazywane do załatwienia według właściwości |
B5 |
||||
053 |
Petycje, postulaty i inicjatywy obywatelski |
B25 |
||||
054 |
Interpelacje i zapytania |
B25 |
w tym posłów, senatorów, radnych |
|||
055 |
Sprawy odesłane do załatwienia innym podmiotom |
B2 |
dotyczy spraw, które nie mieszczą się w zadaniach własnej jednostki, a zostały do niej skierowane przez pomyłkę lub ze względu na brak wiedzy wnioskodawcy |
|||
06 |
Reprezentacja i promowanie |
|||||
060 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne w zakresie reprezentacji i promowania działalności |
B25 |
||||
062 |
Kontakty ze środkami publicznego przekazu |
|||||
0620 |
Informacje własne dla środków publicz- nego przekazu, odpowiedzi na informacje medialne, konferencje i wywiady |
B25 |
||||
0621 |
Monitoring środków publicznego przekazu |
B25 |
w tym tzw. wycinki prasowe |
|||
063 |
Promocja i reklama działalności własnej jednostki |
B25 |
w tym udział w targach, wystawach oraz materiały promocyjne i reklamowe |
|||
064 |
Własne wydawnictwa oraz udział w obcych wydawnictwach |
B25 |
||||
065 |
Techniczne wykonanie materiałów promocyjnych i wydawnictw oraz ich rozpowszechnianie |
B5 |
||||
067 |
Badanie satysfakcji klienta |
B10 |
||||
07 |
Współdziałanie z innymi podmiotami |
W kraju i za granicą |
||||
070 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące współdziałania z innymi podmiotami |
B25 |
||||
|
|
071 |
Nawiązywanie kontaktów i określanie zakresu współdziałania z innymi podmiotami na gruncie krajowym |
B25 |
przy czym zbiór umów i porozumień przy klasie 073 |
|
|
|
072 |
Kontakty z podmiotami zagranicznymi |
|
||
|
|
0720 |
Nawiązywanie kontaktów i określanie zakresu współdziałania z innymi podmiotami zagranicznymi |
B25 |
przy czym zbiór umów i porozumień przy klasie 073 |
|
|
|
0721 |
Wyjazdy zagraniczne przedstawicieli własnej jednostki |
B10 |
|
|
|
|
|
0722 |
Przyjmowanie przedstawicieli i gości z zagranicy |
B10 |
|
|
|
073 |
Umowy i porozumienia z innymi podmiotami dotyczące zakresu i sposobu współdziałania |
B25 |
okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy lub jej aneksów |
|
|
|
074 |
Konferencje, zjazdy, sympozja, sesje, fora krajowe i zagraniczne |
B25 |
w tym organizacja własnych, jak i udział w obcych |
|
|
08 |
|
Programy i projekty współfinansowane ze środków zewnętrznych, w tym Unii Europejskiej |
|||
080 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu programowania i realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych |
B25 |
||||
081 |
Wnioskowanie o udział w programach i projektach finansowanych ze środków zewnętrznych oraz ich realizacja |
B25 |
w tym przygotowanie i składanie wniosków |
|||
09 |
Kontrole, audyt, szacowanie ryzyka |
planowanie i sprawozdawczość przy klasie 03 |
||||
090 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu kontroli, audytu, szacowania ryzyka |
B25 |
||||
091 |
Kontrole |
|||||
0910 |
Kontrole zewnętrzne we własnej jednostce |
B25 |
||||
0911 |
Kontrole wewnętrzne we własnej jednostce |
B25 |
||||
0912 |
Książka kontroli |
B25 |
||||
092 |
Audyt |
B25 |
||||
093 |
Szacowanie ryzyka dla realizacji zadań |
B25 |
||||
1 |
SPRAWY KADROWE |
|||||
10 |
Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowych |
|||||
100 |
Własne regulacje, ich projekty oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowych |
B25 |
m.in. regulamin pracy, wykazy etatów, umowy zbiorowe |
|||
101 |
Otrzymane od organów i jednostek zewnętrzn. regulacje, ich projekty oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowych |
B10 |
jeżeli regulacje te dotyczą bezpośrednio pracowników jednostki to kwalifikuje się akta spraw ich dotyczących do kategorii B25 |
|||
102 |
Kontakty i wymiana informacji ze związkami zawodowymi w sprawach kadrowych |
B25 |
||||
11 |
Nawiązywanie, przebieg i rozwiązywanie stosunku pracy oraz innych form zatrudnienia |
|||||
110 |
Zapotrzebowanie i nabór kandydatów do pracy |
B2 |
||||
111 |
Konkursy na stanowiska |
B5 |
||||
112 |
Obsługa zatrudnienia |
|||||
1120 |
Obsługa zatrudnienia kierownika jednostki |
B10 |
||||
1121 |
Obsługa zatrudnienia pracowników |
B5 |
w tym zakończenia stosunku pracy; akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych |
|||
1122 |
Rozmieszczanie i wynagradzanie pracowników |
B5 |
m. in. delegowanie, przeniesienia, zastępstwa, awanse, podwyżki, przydział; akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych danego pracownika |
|||
1123 |
Oświadczenia majątkowe lub inne oświadczenia o osobach zatrudnionych i członkach ich rodzin |
B*) |
*) czas przechowywania wynika z odrębnych przepisów prawa, w innym przypadku wynosi 6 lat |
|||
1124 |
Opiniowanie i ocenianie osób zatrudnionych |
B5 |
przy czym akta dotyczące poszczególnych pracowników można odłożyć do akt osobowych danego pracownika |
|||
1125 |
Staże zawodowe |
B10 |
||||
1126 |
Wolontariat |
B10 |
||||
1127 |
Praktyki |
B10 |
||||
|
114 |
Prace zlecone (umowy cywilnoprawne) |
||||
1140 |
Prace zlecone ze składką na ubezpieczenie społeczne |
B50 |
||||
1141 |
Prace zlecone bez składki na ubezpieczenie społeczne |
B10 |
||||
|
115 |
Nagradzanie, odznaczanie i karanie |
||||
|
1150 |
Nagrody |
B10 |
przy czym akta dotyczące poszczególnych pracowników można odłożyć do akt osobowych danego pracownika |
||
|
1151 |
Odznaczenia państwowe, samorządowe i inne |
B10 |
przy czym akta dotyczące poszczególnych pracowników można odłożyć do akt osobowych danego pracownika |
||
1152 |
Wyróżnienia |
B10 |
np. podziękowania, listy gratulacyjne, dyplomy, pochwały |
|||
|
1153 |
Karanie |
B*) |
*) okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa |
||
1154 |
Postępowanie dyscyplinarne |
B*) |
*) okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa; posiedzenia Komisji Dyscyplinarnej klasyfikuje się przy klasie „Własne komisje i zespoły (stałe i doraźne)” w ramach grupy rzeczowej 00 |
|||
116 |
Sprawy wojskowe osób zatrudnionych |
B10 |
||||
117 |
Dostęp osób zatrudnionych do informacji chronionych przepisami prawa |
B20 |
||||
12 |
Ewidencja osobowa |
|||||
120 |
Akta osobowe osób zatrudnionych |
B50 |
||||
121 |
Pomoce ewidencyjne do akt osobowych |
B50 |
w tym dane w systemach bazodanowych |
|||
122 |
Legitymacje służbowe |
B5 |
w tym rejestr wydanych legitymacji, sprawy duplikatów, zwrócone legitymacje, itp. Legitymacje uczniowskie klasyfikuje się przy klasie 4316. |
|||
123 |
Zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu |
B5 |
||||
13 |
Bezpieczeństwo i higiena pracy |
|||||
130 |
Przeglądy warunków i bezpieczeństwa pracy |
B25 |
||||
131 |
Działania w zakresie zwalczania wypad-ków, chorób zawodowych, ryzyka pracy |
B25 |
w tym ocena ryzyka zawodowego |
|||
132 |
Wypadki przy pracy oraz w drodze do pracy i z pracy |
B10 |
przy czym dokumentacja wypadków zbiorowych, śmiertelnych, inwalidzkich kwalifikowana jest do kategorii B25 |
|||
133 |
Warunki szkodliwe i choroby zawodowe |
|||||
1330 |
Warunki szkodliwe |
B10 |
||||
1331 |
Rejestr czynników szkodliwych |
B40 |
||||
1332 |
Choroby zawodowe |
B10 |
||||
14 |
Szkolenie i doskonalenie zawodowe osób zatrudnionych (w tym nauczycieli) |
|||||
140 |
Zasady i programy szkolenia i doskonalenia |
B25 |
w tym indywidualne ścieżki rozwoju |
|||
141 |
Szkolenia organizowane we własnym zakresie |
B10 |
w tym przy pomocy podmiotów zewnętrznych |
|||
142 |
Dokształcanie pracowników |
B5 |
studia, szkolenia, specjalizacje organizowane przez inne podmioty dla własnych pracowników; kopie dokumentów ukończenia odkłada się do akt osobowych |
|||
15 |
Dyscyplina pracy |
|||||
150 |
Czas pracy |
|||||
1500 |
Dowody obecności w pracy |
B3 |
||||
1501 |
Absencje w pracy |
B3 |
||||
1502 |
Rozliczenia czasu pracy |
B5 |
||||
1503 |
Delegacje służbowe |
B3 |
W tym ich ewidencja |
|||
1504 |
Ustalanie i zmiany czasu pracy |
B3 |
||||
1505 |
Praca w godzinach nadliczbowych |
B5 |
||||
151 |
Urlopy osób zatrudnionych |
|||||
1510 |
Urlopy wypoczynkowe |
B5 |
||||
1511 |
Urlopy macierzyńskie, ojcowskie, wychowa- wcze, dla poratowania zdrowia itp. |
B5 |
||||
1512 |
Urlopy bezpłatne |
B5 |
||||
152 |
Dodatkowe zatrudnienie osób zatrudnionych |
B5 |
||||
16 |
Sprawy socjalno-bytowe pracowników |
|||||
160 |
Sprawy socjalno-bytowe załatwiane w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych |
B5 |
||||
161 |
Zaopatrzenie rzeczowe osób zatrudnionych |
B5 |
||||
162 |
Opieka nad emerytami, rencistami i osobami niepełnosprawnymi |
B5 |
||||
163 |
Akcje socjalne i imprezy kulturalne poza zakładowym funduszem świadczeń socjalnych |
B5 |
||||
164 |
Wspieranie osób zatrudnionych w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i ulg na przejazdy |
B5 |
||||
17 |
Ubezpieczenia osobowe i opieka zdrowotna |
|||||
170 |
Zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego |
B10 |
||||
171 |
Obsługa ubezpieczenia społecznego |
B5 |
w tym deklaracje rozliczeniowe dla ZUS |
|||
172 |
Dowody uprawnień do zasiłków |
B5 |
||||
173 |
Emerytury i renty |
B10 |
||||
174 |
Ubezpieczenia zbiorowe, pracownicze, itp. |
B10 |
||||
175 |
Opieka zdrowotna |
|||||
1750 |
Organizowanie i obsługa opieki zdrowotnej |
B5 |
||||
1751 |
Badania lekarskie w zakresie medycyny pracy |
B10 |
||||
1752 |
Pomoc zdrowotna dla pracowników/nauczycieli |
B10 |
||||
2 |
ADMINISTROWANIE ŚRODKAMI RZECZOWYMI |
|||||
20 |
Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw administracyjnych |
B25 |
||||
|
21 |
Inwestycje i remonty |
B5 |
|
||
22 |
Administrowanie i eksploatowanie obiektów |
|||||
220 |
Stan prawny nieruchomości |
B25 |
w tym nabywanie i zbywanie |
|||
221 |
Udostępnianie i oddawanie w najem lub w dzierżawę własnych obiektów i lokali oraz najmowanie lokali na potrzeby własne |
B5 |
okres przechowywania liczy się od daty utraty obiektu lub wygaśnięcia umowy najmu |
|||
222 |
Konserwacja i eksploatacja bieżąca budynków, lokali i pomieszczeń |
B5 |
korespondencja dot. konserwacji, zaopa-trzenia w energię elektryczną, wodę, gaz, sprawy oświetlenia i ogrzewania (umowy), utrzymanie czystości, dekorowanie, w tym przeglądy stanu technicznego, itp. |
|||
223 |
Podatki i opłaty publiczne |
B10 |
||||
224 |
Gospodarowanie terenami wokół obiektów |
B5 |
tereny zielone itp. |
|||
225 |
Ewidencja pobytu w internacie |
B50 |
W tym książki meldunkowe |
|||
23 |
Gospodarka materiałowa |
nie dotyczy środków trwałych i nietrwałych |
||||
230 |
Zaopatrzenie w sprzęt, materiały i pomoce biurowe |
B5 |
w tym zamówienia, reklamacje, korespondencja handlowa z dostawcami |
|||
231 |
Magazynowanie i użytkowanie środków trwałych i nietrwałych |
B5 |
dowody przychodu i rozchodu, zestawienia ilościowo-wartościowe, zestawienia wyposażenia |
|||
232 |
Ewidencja środków trwałych i nietrwałych |
B10 |
||||
233 |
Eksploatacja i likwidacja środków trwałych i przedmiotów nietrwałych |
B10 |
dowody przyjęcia do eksploatacji środka, dowody zmiany miejsca użytkowania środka, kontrole techniczne, protokoły likwidacji, itp., okres przechowywania liczy się od momentu upłynnienia środka |
|||
234 |
Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna środków trwałych |
B5 |
opisy techniczne, instrukcje obsługi, okres przechowywania liczy się od momentu likwidacji maszyny lub urządzenia |
|||
235 |
Gospodarka odpadami i surowcami wtórnymi |
B5 |
||||
24 |
Transport, łączność, infrastruktura informatyczna i telekomunikacyjna |
|||||
240 |
Zakupy środków i usług transportowych, łączności, pocztowych i kurierskich |
B5 |
||||
241 |
Eksploatacja własnych środków transportowych |
B5 |
karty drogowe samochodów, karty eksploatacji samochodów, przeglądy techniczne, remonty bieżące i kapitalne, sprawy garaży, myjni |
|||
242 |
Użytkowanie obcych środków transportowych |
B5 |
zlecenia, umowy o wykorzystaniu prywatnych samochodów |
|||
243 |
Eksploatacja środków łączności (telefonów, telefaksów) |
B5 |
w tym dokumentacja dotycząca konserwacji i remontów środków łączności |
|||
244 |
Organizacja i eksploatacja infrastruktury informatycznej i telekomunikacyjnej (modemów, łączy internetowych) |
B10 |
||||
25 |
Ochrona obiektów i mienia oraz sprawy obronne |
|||||
250 |
Strzeżenie mienia własnej jednostki |
B10 |
plany ochrony obiektów, dokumentacja służby ochrony, przepustki, karty magnetyczne itp. |
|||
251 |
Ubezpieczenia majątkowe |
B10 |
m.in. ubezpieczenia od pożaru, kradzieży nieruchomości, ruchomości, środków transportu, itp., sprawy odszkodowań; okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy |
|||
252 |
Ochrona przeciwpożarowa |
B10 |
||||
253 |
Sprawy obronne, obrony cywilnej i zarządzanie kryzysowe |
B10 |
||||
26 |
Zamówienia publiczne |
B5 |
w zakresie całej działalności jednostki |
|||
3 |
FINANSE I OBSŁUGA FINANSOWO -KSIĘGOWA |
|||||
30 |
Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw finansowo-księgowych |
B25 |
w tym polityka rachunkowości, plany kont, ich projekty i uzgodnienia |
|||
31 |
Planowanie i realizacja budżetu |
|||||
310 |
Wieloletnia prognoza finansowa |
B25 |
||||
311 |
Planowanie budżetu |
B25 |
||||
312 |
Realizacja budżetu |
|||||
3120 |
Przekazywanie środków finansowych |
B5 |
||||
3121 |
Rozliczanie dochodów, wydatków, opłat |
B5 |
||||
3122 |
Ewidencjonowanie dochodów, wykorzystania środków, opłat |
B5 |
||||
3123 |
Sprawozdania okresowe z wykonania budżetu |
B10 |
||||
3124 |
Sprawozdania roczne, bilans i analizy z wykonania budżetu |
B25 |
||||
3125 |
Rewizja budżetu i jego bilansu |
B25 |
||||
313 |
Finansowanie i kredytowanie |
|||||
3130 |
Finansowanie działalności |
B5 |
||||
3131 |
Finansowanie inwestycji |
B5 |
||||
3132 |
Finansowanie remontów |
B5 |
||||
3133 |
Współpraca z bankami finansującymi i kredytującymi |
B5 |
||||
3134 |
Gospodarka pozabudżetowa |
B5 |
||||
314 |
Egzekucja i windykacja |
B10 |
||||
32 |
Rachunkowość, księgowość i obsługa kasowa |
|||||
320 |
Obrót gotówkowy i bezgotówkowy |
|||||
|
|
3200 |
Obrót gotówkowy
|
B5
|
|
|
3201 |
Obrót bezgotówkowy |
B5 |
||||
3202 |
Depozyty kasowe, obsługa wadium |
B5 |
||||
|
|
321 |
Księgowość |
|||
3210 |
Dowody księgowe |
B5 |
||||
3211 |
Dokumentacja księgowa |
B5 |
||||
3212 |
Rozliczenia |
B5 |
||||
3213 |
Ewidencja syntetyczna i analityczna |
B5 |
||||
3214 |
Uzgadnianie sald |
B5 |
||||
3215 |
Kontrole i rewizje kasy |
B5 |
||||
3216 |
Zobowiązania, poręczenia |
B5 |
||||
322 |
Księgowość materiałowo-towarowa |
B5 |
||||
323 |
Rozliczenia płac i wynagrodzeń |
|||||
3230 |
Dokumentacja płac i potrąceń z płac |
B5 |
||||
3231 |
Listy płac |
B50 |
||||
3232 |
Kartoteki wynagrodzeń |
B50 |
||||
3233 |
Deklaracje podatkowe i rozliczenia podatku dochodowego |
B5 |
||||
3234 |
Rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne |
B50 |
||||
3235 |
Dokumentacja wynagrodzeń z bezosobowego funduszu płac |
B50 |
przy czym bez składki na ubezpieczenie społeczne – kategoria B10 |
|||
33 |
Obsługa finansowa funduszy i środków specjalnych |
B10 |
z wyjątkiem dokumentacji ujętej w klasie 08, okres przechowywania liczy się od momentu ostatecznego rozliczenia projektu lub programu |
|||
34 |
Opłaty i ustalanie cen |
|||||
340 |
Ustalanie i zwalnianie z opłat |
B5 |
W tym posiłki na stołówkach |
|||
341 |
Ustalanie cen za własne wyroby |
B5 |
||||
35 |
Inwentaryzacja |
|||||
350 |
Wycena i przecena |
B10 |
||||
351 |
Spisy i protokoły inwentaryzacyjne, sprawozdania z przebiegu inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjne |
B5 |
||||
36 |
Dyscyplina finansowa |
B10 |
||||
4 |
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA I ARTYSTYCZNO-WYCHOWAWCZA |
|||||
40 |
Upowszechnianie kultury |
|||||
|
|
400 |
Spektakle teatralne, kabaretowe |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||
4000 |
Prezentacje własne |
B25 |
Programy, scenariusze, plakaty, foldery, dokumentacja filmowa itp. |
|||
4001 |
Prezentacje własne poza siedzibą |
B25 |
||||
4002 |
Prezentacje obce |
B5 |
||||
401 |
Koncerty |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||||
4010 |
Występy własne |
B25 |
Programy, scenariusze, dokumentacja fotograficzna, audiowizualna |
|||
4011 |
Występy własne poza siedzibą |
B25 |
||||
4012 |
Występy obce |
B5 |
||||
402 |
Występy i pokazy taneczne |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||||
4020 |
Pokazy własne |
B25 |
Programy, scenariusze, plakaty, foldery, dokumentacja filmowa itp. |
|||
4021 |
Pokazy własne poza siedzibą |
B25 |
||||
4022 |
Pokazy obce |
B5 |
||||
403 |
Pokazy filmowe |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||||
4030 |
Pokazy własne |
B25 |
||||
4031 |
Pokazy obce |
B5 |
||||
4032 |
Obsługa organizacyjno - techniczna |
B5 |
||||
41 |
Upowszechnianie sztuki |
|||||
410 |
Wystawy |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||||
4100 |
Wystawy własne w Ośrodku Kultury |
B25 |
Plakaty, recenzje, dok. filmowa, fotograficzna, audiowizualna - obce B5 |
|||
4101 |
Wystawy obce w Ośrodku Kultury |
B5 |
||||
411 |
Wydawnictwa |
|||||
4110 |
Przygotowanie merytoryczne do druku |
B25 |
Projekty, przygotowanie materiałów do publikacji, teksty, dokumentacja fotograficzna. |
|||
4111 |
Wydanie pozycji |
B25 |
Egzemplarze archiwalne |
|||
412 |
Wykłady, prelekcje, spotkania |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||||
4120 |
Organizowane przez Ośrodek Kultury |
B25 |
Dokumentacja merytoryczna, tematyka, sprawozdania, dokumentacja audiowizualna, fotograficzna |
|||
4121 |
Udział w obcych wykładach, prelekcjach i seminariach |
B5 |
Własne wystąpienia - B25. |
|||
4122 |
Obsługa organizacyjno - techniczna |
B5 |
||||
413 |
Festiwale, przeglądy, konkursy |
Dla każdego przedsięwzięcia oddzielna teczka |
||||
4130 |
Organizowane przez Ośrodek Kultury |
B25 |
Scenariusze, sprawozdania, protokoły, materiały informacyjne, dokumentacja audiowizualne i fotograficzna |
|||
4131 |
Udział w imprezach obcych |
B5 |
Własne wystąpienia - B25. |
|||
4132 |
Obsługa techniczna |
B5 |
||||
414 |
Warsztaty |
Dla każdego przedsięwzięcia odrębna teczka |
||||
4140 |
Warsztaty i zajęcia teatralne |
B25 |
Scenariusze, programy, foldery, sprawozdania, dokumentacja merytoryczna, itp. własne; obce - B5 |
|||
4141 |
Warsztaty tańca, zajęcia taneczne |
B25 |
||||
4142 |
Warsztaty literackie |
B25 |
||||
4143 |
Zajęcia modelarskie |
B25 |
||||
4144 |
Zajęcia podczas ferii i wakacji |
B25 |
||||
4145 |
Obsługa organizacyjno - administracyjna |
B5 |
||||
415 |
Amatorski ruch artystyczny |
|||||
4150 |
Kroniki zespołów |
B25 |
||||
4151 |
Dzienniki zajęć |
B10 |
||||
5 |
BIBLIOTEKA |
|||||
50 |
Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu kultury |
B25 |
||||
51 |
Organizacja imprez kulturalnych, uroczystości i obchodów |
|||||
510 |
Organizacja imprez, uroczystości i obchodów stałych oraz periodycznych |
B25 |
Całość dokumentacji związanej z promocją biblioteki, czytelnictwa, książki (imprezy biblioteczne – projekty, konkursy, spotkania autorskie, itp. ) |
|||
511 |
Organizacja imprez, uroczystości i obchodów jednorazowych |
B25 |
Jak w klasie 4010 |
|||
52 |
Podstawowe zasady gromadzenia, opracowania i ewidencjonowania zbiorów bibliotecznych |
B25 |
Przepisy, instrukcje, akty normatywne |
|||
520 |
Gromadzenie zbiorów bibliotecznych |
|||||
5200 |
Zakupy |
B5 |
Korespondencja w sprawie zakupu, dowody wpływu, rachunki, specyfikacje, protokoły komisji wyceny |
|||
5201 |
Wymiana zbiorów bibliotecznych |
B5 |
Korespondencja, cenniki prasy, rachunki, specyfikacje. Oryginały w księgowości |
|||
5202 |
Inne formy gromadzenia |
B5 |
Potwierdzenia odbioru daru, depozytu, protokoły przyjęcia materiałów za zagubione lub zniszczone od czytelników, umowy dotyczące wymiany, itp. |
|||
5203 |
Rewindykacja zbiorów |
B25 |
W tym korespondencja |
|||
521 |
Opracowanie zbiorów bibliotecznych |
B25 |
Zasady opracowania zbiorów, plany, sprawozdania |
|||
522 |
Ewidencja zbiorów bibliotecznych |
|||||
5220 |
Księgi inwentarzowe |
B25 |
||||
5221 |
Katalogi |
B25 |
||||
5222 |
Inne formy ewidencji |
B5 |
||||
523 |
Udostępnianie zbiorów bibliotecznych |
|||||
5230 |
Zasady udostępniania zbiorów bibliotecznych |
B25 |
Regulaminy wypożyczalni, czytelni i innych działów (wypożyczalnia zbiorów audiowizualnych, kawiarenka internetowa) |
|||
5231 |
Zobowiązania czytelników |
B10 |
Zapisy i wyrejestrowanie |
|||
5232 |
Rejestry czytelników |
B25 |
||||
5233 |
Dokumentacja udostępniania |
B10 |
||||
5234 |
Kwerendy wykonane dla użytkowników (informacja) |
B10 |
||||
5235 |
Wypożyczenia międzybiblioteczne |
B10 |
Zamówienia, rewersy, korespondencja, potwierdzenia wysyłek materiałów bibliotecznych z i do Biblioteki |
|||
5236 |
Bibliografie |
B25 |
Opracowania własne |
|||
5237 |
Opracowania bibliograficzne |
B25 |
Zestawy bibliograficzne itp. |
|||
5238 |
Zamówienia na usługi reprograficzne |
B5 |
||||
524 |
Bezpieczeństwo zbiorów bibliotecznych |
|||||
5240 |
Ewidencja najcenniejszych zbiorów przewidzianych do ewentualnej ewakuacji |
B50 |
||||
5241 |
Podstawowe zasady profilaktyki, zabezpieczenia zbiorów |
B25 |
Wytyczne, regulaminy |
|||
5242 |
Prace introligatorskie |
B5 |
Zamówienia, protokoły zdawczo-odbiorcze |
|||
5243 |
Skontrum |
B25 |
Protokoły |
|||
5244 |
Ubytki w zbiorach bibliotecznych |
B25 |
Księga ubytków, protokoły, rejestry (wykazy książek) |
|||
525 |
Popularyzacja biblioteki, książki i czytelnictwa |
|||||
5250 |
Spotkania popularyzujące literaturę, kulturę i naukę |
B25 |
Zaproszenia, ulotki, materiały, dokumentacja spotkań w tym fotograficzna |
|||
5251 |
Lekcje biblioteczne |
B25 |
||||
5252 |
Wycieczki do biblioteki |
B5 |
||||
5253 |
Inne formy popularyzacji czytelnictwa |
B25 |
||||
5254 |
Wystawy |
B25 |
||||
526 |
Działalność z zakresu integracji społecznej |
B10 |
||||
6 |
ŻYCIE PLACÓWKI |
|||||
60 |
Gazetka |
|||||
600 |
Zasady funkcjonowania gazetki |
B25 |
||||
601 |
Przygotowanie numerów gazetki |
B25 |
dla każdego numeru gazetki prowadzi się oddzielną teczkę z materiałami |
|||
602 |
Poligrafia i kolportaż |
B5 |
||||
61 |
Uroczystości rocznicowe |
B25 |
||||
62 |
Kroniki i monografie |
B25 |
Zał. nr 3 do zarządzania nr 01/15 Dyrektora
Gminnego Ośrodka Kultury w Cisku
z dn. 01.01.2015
Spis treści:
Rozdział 1 – Przepisy ogólne
Rozdział 2 – Organizacja i zadania składnicy akt
Rozdział 3 – Lokal składnicy akt
Rozdział 4 – Przejmowanie dokumentacji do składnicy akt
Rozdział 5 - Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji
Rozdział 6 – Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w składnicy akt
Rozdział 7 – Wycofywanie dokumentacji ze składnicy akt
Rozdział 8 – Brakowanie dokumentacji
§ 1. Instrukcja archiwalna reguluje postępowanie w składnicy akt z wszelką dokumentacją spraw zakończonych, niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§ 2. 1. Dokumentacja przekazywana i przechowywana w składnicy akt musi być zakwalifikowana do właściwych kategorii archiwalnych.
2. Podstawą kwalifikacji archiwalnej jest wykaz akt obowiązujący w czasie, gdy dokumentacja powstawała i była gromadzona, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
3. Dyrektor właściwego archiwum państwowego może dokonać zmiany kategorii archiwalnej dokumentacji.
§ 3. 1. W stosowanym systemie tradycyjnym dopuszcza się wykorzystanie narzędzi informatycznych, w szczególności w celu:
1) sporządzania środków ewidencyjnych dokumentacji do przekazania do składnicy akt, ich przesyłania, jak i środków ewidencyjnych dokumentacji przechowywanej w składnicy akt;
2) prowadzenia ewidencji dokumentacji w składnicy akt;
3) prowadzenia ewidencji udostępniania dokumentacji;
4) sporządzania środków ewidencyjnych dokumentacji w związku z procedurą brakowania dokumentacji;
5) prowadzenia ewidencji wyników pomiaru temperatury i wilgotności powietrza w składnicy akt;
6) informowania o dokumentacji przechowywanej w składnicy akt.
2. Narzędzia informatyczne mogą być stosowane zamiast dokumentacji w postaci nieelektronicznej, zgodnie z obowiązującą w podmiocie polityką zarządzania bezpieczeństwem informacji, w której określono wymagania bezpieczeństwa zgodne z Polską Normą PN-ISO/IEC 27001:2007 lub nowszą.
§ 4. 1. W podmiocie działa jedna składnica akt.
2. Składnica akt jest prowadzona przez pracownika podmiotu, któremu powierzono to zadanie w zakresie obowiązków służbowych.
§ 5. Do zadań składnicy akt należy:
1) przejmowanie dokumentacji spraw zakończonych z poszczególnych komórek organizacyjnych.
2) przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji,
3) porządkowanie przechowywanej dokumentacji przejętej w latach wcześniejszych w stanie nieuporządkowanym,
4) udostępnianie przechowywanej dokumentacji,
5) wycofywanie dokumentacji ze stanu składnicy akt w przypadku wznowienia sprawy
w komórce organizacyjnej,
6) przeprowadzanie kwerend archiwalnych, czyli poszukiwanie w dokumentacji informacji
na temat osób, zdarzeń czy problemów,
7) inicjowanie brakowania dokumentacji oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu,
8) doradzanie komórkom organizacyjnym w zakresie właściwego postępowania
z dokumentacją.
§ 6. W lokalu składnicy akt do przechowywania dokumentacji zapewnia się warunki do realizacji zadań składnicy akt oraz zabezpieczenia przechowywanej w nim dokumentacji przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą (lokal powinien być suchy, zapewniający właściwą temperaturę i wilgotność w ciągu roku, wyposażony w gaśnice odpowiednie do potencjalnego źródła pożaru, ze stałym dostępem do całości przechowywanej dokumentacji bez potrzeby przestawiania jej części w celu dotarcia do innej);
§ 7. Lokal składnicy akt składa się ze stałego miejsca do pracy dla archiwisty, miejsc do korzystania z dokumentacji oraz pomieszczeń magazynowych,
§ 8. 1. Pomieszczenie magazynowe wyposaża się w:
1) ponumerowane regały metalowe stacjonarne lub przesuwne (jezdne), zabezpieczone przed korozją, przy czym regały stacjonarne powinny być usytuowane prostopadle do okien oraz oddalone od ścian minimum 5 cm, z przejściem między nimi minimum 80 cm, o wysokości
i szerokości półek dostosowanej do rozmiaru dokumentacji, z odstępem od sufitu i podłogi;
2) drabinkę lub schodki umożliwiające dostęp do wyżej usytuowanych półek;
3) sprzęt do pomiaru temperatury i wilgotności powietrza.
2. W pomieszczeniach magazynowych zapewnia się warunki odpowiednie do określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 51n ustawy.
§ 9. Wstęp do pomieszczeń składnicy akt jest możliwy tylko w obecności archiwisty lub upoważnionego pracownika.
§ 10. 1. Przekazanie dokumentacji do składnicy akt oznacza uznanie tej dokumentacji za dokumentację składnicy akt.
2. Komórki organizacyjne przekazują dokumentację do składnicy akt w terminach ustalonych z archiwistą.
§ 11. 1 Przejmowanie dokumentacji polega na jej przekazaniu do składnicy akt na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego zawierającego co najmniej następujące elementy:
1) dla całego spisu:
a) nazwę podmiotu i komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,
b) imię, nazwisko i podpis pracownika, który przygotował spis,
c) imię, nazwisko i podpis kierownika komórki organizacyjnej lub samodzielnego pracownika przekazującej dokumentację,
d) imię, nazwisko i podpis pracownika przyjmującego dokumentację,
e) datę przekazania spisu;
2) dla każdej pozycji spisu:
a) liczbę porządkową,
b) część znaku sprawy, to jest oznaczenie komórki organizacyjnej i symbol klasyfikacyjny
z wykazu akt, a w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej, dodatkowo numer sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw,
c) tytuł teczki złożony z pełnego hasła klasyfikacyjnego z wykazu akt i informacji o rodzaju dokumentacji (na przykład pisma, faktury, wnioski, skargi, noty księgowe, umowy, opinie, notatki) występującej w teczce,
d) rok założenia teczki aktowej,
e) rok najwcześniejszego pisma w teczce, jeżeli nie jest tożsamy z rokiem założenia teczki aktowej (wówczas rok ten podaje się w nawiasie przed rokiem założenia teczki aktowej),
f) rok najpóźniejszego pisma w teczce,
g) liczbę tomów jednej teczki aktowej przekazanych w ramach danej pozycji spisu,
h) oznaczenie kategorii archiwalnej.
2. Spis zdawczo-odbiorczy jest sporządzany na nośniku papierowym.
3. Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się w trzech egzemplarzach.
§ 12. 1. Dokumentacja spraw zakończonych przejmowana do składnicy akt powinna być uporządkowana przez prowadzących sprawy lub wyznaczonego w danej komórce organizacyjnej pracownika.
2. Uporządkowanie dokumentacji polega na:
1) w odniesieniu do materiałów o okresie przechowywania dłuższym niż 10 lat:
a) ułożeniu dokumentacji wewnątrz teczek w porządku przewidzianym w § 34 ust. 3 instrukcji kancelaryjnej, przy czym poszczególne sprawy można rozdzielić papierowymi okładkami,
b) wyłączeniu zbędnych identycznych kopii tych samych przesyłek lub pism,
c) odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw,
d) usunięciu z dokumentacji części metalowych i plastikowych (na przykład spinaczy, zszywek, wąsów, koszulek),
e) umieszczeniu dokumentacji w wiązanych teczkach aktowych z tektury bezkwasowej
o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych w razie potrzeby dodatkowo w pudłach, przy czym jeżeli grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych,
f) opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 33 ust. 2 i 3 instrukcji kancelaryjnej,
g) ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt;
2) w odniesieniu do pozostałej dokumentacji niearchiwalnej:
a)odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw, umieszczeniu dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych w razie potrzeby - w pudłach, lub umieszczeniu bezpośrednio w paczkach lub pudłach przy czym gdy grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych, opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 33 ust. 2 i 3 instrukcji kancelaryjnej,ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt;
§ 13. Pracownik składnicy akt może odmówić przejęcia dokumentacji, jeżeli:
1) dokumentacja nie została uporządkowana w sposób określony w § 12;
2) spisy zdawczo-odbiorcze zawierają braki lub błędy;
3) dokumentacja nie odpowiada spisom zdawczo-odbiorczym.
Rozdział 5 - Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji
§ 14. Po przejęciu dokumentacji pracownik składnicy akt kolejno:
1) pozostawia w komórce organizacyjnej podpisany przez siebie pierwszy egzemplarz spisu zdawczo-odbiorczego;
2) rejestruje spis zdawczo-odbiorczy w wykazie spisów zdawczo-odbiorczych zawierającym co najmniej następujące elementy:
a) liczbę porządkową stanowiącą kolejny numer spisu zdawczo-odbiorczego,
b) datę przejęcia dokumentacji przez składnicę akt,
c) nazwę komórki organizacyjnej i pracownika przekazującego dokumentację,
d) nazwę komórki organizacyjnej i nazwisko pracownika, która dokumentację wytworzyła lub zgromadziła, jeżeli jest inna niż nazwa komórki organizacyjnej i pracownika przekazującej dokumentację,
e) liczbę pozycji w spisie,
f) liczbę teczek lub tomów teczek w spisie;
3) nanosi w prawym górnym rogu na spis zdawczo-odbiorczy numer tego spisu wynikający
z wykazu spisów;
4) nanosi w lewym dolnym rogu sygnaturę archiwalną, czyli numer spisu zdawczo-odbiorczego łamany przez liczbę porządkową pozycji teczki w spisie, na każdą teczkę aktową, przy czym, gdy teczka dzieli się na tomy, nanosi identyczną sygnaturę archiwalną na każdy tom teczki, a jeżeli teczki włożono do pudła, to na pudło nanosi skrajne sygnatury teczek aktowych umieszczonych w pudle;
5) dla każdej pozycji przekazanego spisu zdawczo-odbiorczego przyporządkowuje informację o aktualnym miejscu przechowywania przekazanej dokumentacji w składnicy akt;
6) odkłada egzemplarze spisu zdawczo-odbiorczego do odpowiednich zbiorów, o których mowa w § 15.
§ 15. Archiwista prowadzi dwa zbiory spisów zdawczo-odbiorczych:
1) zbiór pierwszy na drugie egzemplarze spisów zdawczo-odbiorczych w układzie wynikającym z kolejności wpisu do wykazu spisów zdawczo-odbiorczych;
2) zbiór drugi na trzecie egzemplarze spisów zdawczo-odbiorczych w układzie według komórek organizacyjnych przekazujących dokumentację.
§ 16. Dokumentację układa się w składnicy akt w sposób zapewniający jej ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą, pozwalający na efektywne wykorzystanie miejsca.
§ 17. Dokumentacja zgromadzona w składnicy akt jest poddawana okresowemu przeglądowi w celu jej odkurzenia oraz wymiany zużytych i zniszczonych teczek czy pudeł na nowe.
§ 18. Do porządkowania przechowywanej dokumentacji przejętej w latach wcześniejszych
w stanie nieuporządkowanym stosuje się odpowiednio przepisy § 12.
Rozdział 6 – Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w składnicy akt
§ 19. 1. Dokumentację udostępnia się na miejscu w składnicy akt przez jej wypożyczenie lub w postaci kopii.
2. Wypożyczając dokumentację, można wykonać jej kopię zastępczą i zachować ją
w składnicy akt do czasu zwrotu dokumentacji.
§ 20. Nie wolno wypożyczać poza składnicę akt dokumentacji o znacznym stopniu uszkodzenia oraz środków ewidencyjnych składnicy akt.
§ 21. 1. Udostępnienie dokumentacji przechowywanej w składnicy akt pracownikom podmiotu odbywa się po uzgodnieniu z pracownikiem odpowiedzialnym za składnicę akt na podstawie wniosku pisemnego (karty udostępniania akt) lub ustnego oraz po odnotowaniu tego faktu w rejestrze.
2. Karta udostępniania i rejestr powinny zawierać co najmniej:
1) liczbę porządkową (numer karty);
datę;
nazwę wnioskującego;
wskazanie dokumentacji będącej przedmiotem wnioskowania o udostępnienie, przez zamieszczenie we wniosku co najmniej:
a) informacji o nazwie komórki organizacyjnej, która dokumentację wytworzyła i zgromadziła lub przekazała;
b) dat skrajnych dokumentacji;
c) sygnatury archiwalnej;
2) imię, nazwisko i podpis osoby, która wnosi o udostępnienie wraz z podpisem potwierdzającym odbiór akt;
podpis osoby zwracającej akta;
podpis archiwisty potwierdzającego zwrot akt.
3. Do udostępnienia dokumentacji osobom spoza podmiotu jest wymagana zgoda dyrektora podmiotu lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Zgoda na udostępnienie dokumentacji osobom spoza podmiotu wydawana jest na podstawie pisemnego wniosku zawierającego następujące informacje:
1) datę;
2) nazwę wnioskującego;
3) wskazanie dokumentacji będącej przedmiotem wnioskowania o udostępnienie, przez zamieszczenie we wniosku co najmniej:
a) informacji o nazwie komórki organizacyjnej, która dokumentację wytworzyła
i zgromadziła lub przekazała,
b) dat skrajnych dokumentacji;
4) informację o sposobie udostępnienia;
5) imię, nazwisko i podpis osoby, która wnosi o udostępnienie;
6) cel udostępnienia;
7) uzasadnienie.
§ 22. 1. Korzystający z dokumentacji ponosi pełną odpowiedzialność za stan udostępnianej dokumentacji i korzysta z niej tylko w obecności archiwisty lub upoważnionego pracownika podmiotu.
2. Niedopuszczalne jest:
1) wyłączanie z udostępnianej dokumentacji pojedynczych przesyłek i pism;
2) przekazywanie dokumentacji innym osobom, komórkom organizacyjnym lub jednostkom organizacyjnym bez wiedzy archiwisty;
3) nanoszenie na dokumentacji adnotacji i uwag.
§ 23. 1. Archiwista lub upoważniony pracownik sprawdza stan udostępnianej dokumentacji przed jej udostępnieniem oraz po jej zwrocie.
2. W przypadku stwierdzenia braków lub uszkodzeń zwracanej dokumentacji archiwista sporządza protokół, w którym zamieszcza co najmniej następujące informacje:
1) datę sporządzenia;
2) imię i nazwisko osoby, która uszkodziła lub zagubiła dokumentację;
3) opis przedmiotu uszkodzenia lub zagubienia.
3. Na podstawie protokołu dyrektor zarządza postępowanie wyjaśniające.
§ 24. Archiwista odnotowuje każde udostępnienie dokumentacji osobom spoza podmiotu załączając wniosek i podając daty udostępnienia.
Rozdział 7 – Wycofywanie dokumentacji ze składnicy akt
§ 25. W przypadku wznowienia sprawy w komórce organizacyjnej, z której dokumentacja została już przekazana do składnicy akt, archiwista na wniosek z komórki organizacyjnej wycofuje ją ze składnicy akt i przekazuje do tej komórki.
§ 26. 1. Wycofanie dokumentacji ze składnicy akt polega na przyporządkowaniu informacji do pozycji spisu zdawczo-odbiorczego, w której jest ujęta wycofywana dokumentacja, o dacie wycofania i załączeniu stosownego wniosku.
2. Informację o wycofaniu sprawy zamieszcza się również w odpowiedniej pozycji spisu spraw,
3. Fakt przekazania wycofywanej dokumentacji ze składnicy akt do komórki organizacyjnej dokumentują podpisem archiwista i kierownik lub wyznaczony przez niego pracownik komórki organizacyjnej,
4. W tym celu sporządza się protokół z wycofania lub notatkę służbową zawierającą datę wycofania, nazwę komórki organizacyjnej do której dokumentację wycofano, tytuł teczki aktowej lub numer sprawy, sygnaturę archiwalną teczki aktowej.
Rozdział 8 – Brakowanie dokumentacji
§ 27. 1. Brakowanie dokumentacji inicjuje archiwista przez regularne typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania.
2. W wyniku typowania, o którym mowa w ust. 1, archiwista sporządza spis brakowanej dokumentacji.
3. Spis podlega zaopiniowaniu przez kierowników komórek organizacyjnych, których dokumentacja została wytypowana do brakowania. W przypadku gdy nie ma takiej możliwości, opinię wydaje dyrektor lub osoba przez niego upoważniona.
4. Osoby, o których mowa w ust. 3 w trakcie tych czynności, mogą wydłużyć czas przechowywania dokumentacji.
§ 28. Do procedury brakowania dokumentacji stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy.
§ 29. Jeżeli w wyniku procedury brakowania dokumentacji właściwe archiwum państwowe dokona uznania całości lub części tej dokumentacji za materiały archiwalne, pracownik odpowiedzialny za składnice akt jest zobowiązany:
a) do jej odpowiedniego uporządkowania,
b) do sporządzenia nowego spisu zdawczo-odbiorczego,
c) wykonania zaleceń archiwum państwowego związanych z wydaną decyzją.
§ 30. 1. Po wybrakowaniu dokumentacji pracownik odpowiedzialny za składnicę akt odnotowuje w środkach ewidencyjnych datę wybrakowania oraz numer zgody.
2. Dokumentacja z procedury brakowania dokumentacji jest przechowywana przez składnicę akt.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 GMINNY OŚRODEK KULTURY w Cisku